zondag 15 maart 2015

119 Pas-sie

Rechts, het Blauw thuis en links het Delfts blauw in het Gemeente Museum Den Haag

Pas-sie

Wat een week en wat een drukte, ik besef steeds meer wat een geluksvogel ik ben. Het was een week vol passie, veel kunst en heel veel theater. Wel druk, maar dat heb ik mezelf aangedaan en dus de komende week relaxen. Hoewel, ik ben een Ram en dus staat stilzitten niet in mijn woordenboek.

De treinreis ging deze week richting Amsterdam naar het Rijksmuseum. Je kunt alles van te voren thuis voorbereiden en dat scheelt wachten. Wachten, dat is niet zo mijn ding en dus is die voorbereiding voor mij ideaal. Maar ook ga ik niet op stap zonder mijn OV-pas.

Er is zoveel over geklaagd en gezeurd over die OV-pas nadat de strippenkaart verdween. Maar eerlijk gezegd vind ik die OV-pas ideaal. In elke stad kun je zo gebruik maken van het openbaar vervoer en dus ga ik nooit op stap zonder mijn pasje. Of zoals we in Rotterdam zeggen mijn “pas-sie”.

Links, Delfts blauw in het Gemeente Museum  en  rechts het blauw thuis

En zo stapte ik op de Amsterdamse tram naar het Rijksmuseum voor de tentoonstelling de “Late Rembrandt” en die tentoonstelling was werkelijk bijzonder. Zoveel van de Meester samen te zien, daar wordt je stil van. Ik heb geen favoriet, maar blijf mij verbazen over de techniek die Rembrandt gebruikte. De sieraden lijken echt op zijn schilderijen en dat maakt zijn werk fabelachtig mooi. De vaak snelle streken op het doek tonen zijn passie voor het schilderen.

Met mijn OV-“pas-sie” kwam ik deze week ook in Rotterdam voor een indrukwekkende voorstelling van het RO-theater. Ik was al eerder bij de openbare repetitie van de voorstelling “LEGER”, over het trauma van de oorlog. Maar nu bij de volledige voorstelling was ik weer onder de indruk en tot tranen geroerd, al dagen klinken de woorden door in mijn hoofd.

“Jij zult het nooit begrijpen. Jij ziet de beelden niet, ruikt de geuren niet. Ik beschrijf aan jou een foto, maar voor mij is het de hele wereld. Wil je echt weten, hoe erg het is? Wil je echt dat ik een poging doe? Wil jij voelen wat ik daar heb gevoeld?” (Gijs Naber als Berk)

De passie waarmee dit stuk wordt gespeeld door Gijs Naber en Herman Gillis is voelbaar en eigenlijk mag je deze voorstelling niet missen. Ga zien wat een vredesmissie ook met een mens kan doen.

Het blauw thuis

Ik zag deze week ook de musical “Billy Elliot” in Scheveningen. Het verhaal kende ik, ooit zag ik de film die prachtig was. Maar ook deze voorstelling, die van een heel andere order was dan de voorstelling die ik hiervoor beschreef, is geweldig. De passie waarmee kinderen in deze voorstelling dansen en spelen is ongelofelijk. Dit zijn absolute sterren, hoe jong ze ook zijn.

Ik had geen OV-“pas-sie” nodig om naar theater De Stoep te gaan in mijn eigen woonplaats voor de voorstelling “Ali Baba” van Theater Terra. Ook hier spatte de passie van de planken, deze familievoorstelling was een betoverend sprookje voor jong en oud.

Mijn portemonnee staat bol van de “pas-sies” (pasjes) en dat is eigenlijk hoogst irritant. Een betaalpas, een OV-pas, een Rotterdam-pas, een Supermarkt-pas een Drogist-pas, een pas voor dit en een pas voor dat. We kunnen niet meer zonder en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer veranderen.

In mijn foto’s deze keer mijn passie voor blauw. En of dat nou echt Delfts is of gewoon nep, dat maakt mij niet uit. Blauw, ik hou ervan en ook dat zal altijd zo blijven.

Linksboven, eigen werk en blauw in een warenhuis in London

Doordenker:

Men hoeft de wereld niet rond te reizen om te begrijpen dat de hemel overal blauw is. (Goethe)

In het Spotlight:

Op de site van Bertiebo schrijft ze over “Op de Thee”, een tentoonstelling in de Princessehof  in Leeuwarden. Om de sfeer te proeven moet je zeker even het bijbehorende filmpje van “Op de Thee” bekijken. Het ziet er zo veelbelovend uit, misschien moet ik vóór 31 mei toch nog richting Leeuwarden reizen.

De leukste markt van Rotterdam de Swan Market staat 6 april a.s. weer gepland in het Museumpark. De Swan Market is dé Lifestyle markt van Rotterdam en die mag je niet missen. Noteer de datum alvast in je agenda.

Op 12 april a.s. wordt de 35e Marathon vanRotterdam georganiseerd. Die dag staat heel Rotterdam bol van energie. Kijk op de site voor de route.

Blauw, in de hoofdrol thuis (rechtsboven werk van eigen hand)


Fijne week.


Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

10 opmerkingen:

  1. fijn dat je weer zo druk was en er ook zo van weet te genietten !!
    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jecrwaktie Marja en vergeet niet ook te genieten.
      lieve groet El

      Verwijderen
  2. Ik zeg alleen even hallo!
    Plaatjes gekeken en veel moois voorbij zien komen op je blog!
    En de hoogste tijd om weer eens even een reaktie achter te laten, bij deze :)
    liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de tentoonstelling van Rembrandt ook bezocht. Het was schitterend en super druk! Dat maakt voor jou natuurlijk niet uit( Ram) maar ik vond het moeilijk. Je foto's zijn prachtig en ik hou net als jij van blauw...! Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie en leuk dat je, hoewel in de drukte, ook hebt genoten van Renbrandt.
      groetjes El

      Verwijderen
  4. Je komt nog eens ergens met je 'passie' (letterlijk en figuurlijk ;-)) Heerlijk als een voorstelling je 'ontroert', het wat teweegbrengt. Dat is zo bijzonder, dat ze je weten te raken...Wij hopen dat volgende maand mee te maken bij "Soldaat van Oranje"...
    Enne blauw servies...trekt ook steeds mijn aandacht. Zeker als het uit Kopenhagen komt (lijkt op blauw Sachs, maar is nét anders).
    Fijne week!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie leuk ook dat mijn passie begrijpt. Van Soldaat van Oranje zal je zeker genieten. Het Sachs servies ken ik en dat is ook erg mooi.
      Geniet van die voorstelling.
      Hartelijke groet
      El

      Verwijderen
  5. Leuk dat je me even vermeldde hier. Thanks en groet van Bettie

    BeantwoordenVerwijderen