zondag 22 maart 2015

120 Ongeverfd

Thee , tijd en Anemonen

120 Ongeverfd

Het is lente, maar wat een gure koude wind gisteren en ik ben ook nog kletsnat geregend. Ik had de lente liever anders gezien. Maar wat in het vat zit…..

Het was een confronterende week en ook een week van weerzien.

Dat weerzien met oud collega’s is als van ouds gezellig en heel fijn. Bijkletsen en updaten, we gaan gewoon verder waar we eerder uit elkaar gingen. We hebben zoveel jaren samen gedeeld en dat vlak je niet even weg. Het zijn dierbare momenten en ik hoop dat we dat nog lang blijven doen.

Confronterend? Nou dat was het zeker, maar als ik de situatie ga beschrijven is het gewoon een gevalletje, jezelf tegenkomen.


Anemonen in het voorjaar

Ik ging met de metro richting Rotterdam, het was druk en ik moest staan. Een jonge vrouw keek mij aan en zei: “Mevrouw komt u maar hier zitten”, eerst keek ik nog achterom maar het was voor mij bedoeld. Heel attent natuurlijk, want zo vaak wordt er niet meer opgestaan voor een “oudere”. Maar dit keer voor mij en zo oud voel ik me nou ook niet. Echter op de terugreis stond weer iemand voor mij op, thuisgekomen ging ik eens voor de spiegel staan.

Ik was altijd blond, maar door een allergie kon ik mijn haren niet meer verven. Ik loop er dus ongeverfd en grijs bij. Maar de groep grijzende wordt steeds groter en dus zit ik daar verder niet mee. Ik ga elke 6 weken naar de kapper, als mijn haar goed zit dan ben ik daar tevreden mee en mijn natuurlijke kleur vind ik zelfs mooi.

Toen ik later in de week wat stond te stuntelen bij de supermarkt omdat ik mijn handen vol had, schoot een jongeman mij te hulp. “Zal ik u even helpen mevrouw”, zei hij en ik keek hem wat verontwaardigd aan. Ze zeggen tegenwoordig “mevrouw” tegen mij. De jaren worden zichtbaar en dat terwijl ik toch nog altijd jonger wordt geschat. Maar ook daarin groei ik natuurlijk het “jong” zijn voorbij. Thuisgekomen keek ik nog maar eens in de spiegel en glimlachte.


Blauwe bessen en Anemonen

Op mijn kaartje staat: “Een glimlach kan je dag veranderen” en dat heb ik deze week ook ervaren.

Voor mijn conditie probeer ik regelmatig te zwemmen en toen ik donderdag mijn baantjes zwom in een zwembad met veelal vaders met kinderen overkwam mij het volgende. Een klein jongetje zwom mij tegemoet en gooide zijn speelgoed in mijn richting en riep: “Meisje….., jij bent een meisje!” en met een brede glimlach gooide ik zijn speelgoed terug. De zon brak door en ik zwom de rest van mijn baantjes als een jonge blom. Ja, een glimlach kan je dag echt veranderen.

In het theater waar ik werk speelde deze week “The Sound ofMusic” en in de flyer las ik dat de musical dit jaar als 50 jaar bestaat. Ik zag de film op mijn 12e in de bioscoop en dat is dus al "50 jaar" geleden.

Jong willen we allemaal blijven en als je geluk hebt kun je daar heel ver in meegaan. Maar de tijd tikt door en is niet te stoppen, de klok stilzetten is geen optie. Voor altijd jong, Bob Dylan zong het nummer “Forever Young” al in 1973. De wil om jong te blijven is van alle tijden.


Het is lente!

De cosmetische industrie verdient er goud aan. Maar van optrekken, wegzuigen of opspuiten wordt een mens ook absoluut niet mooier. Ik schrok laatst van het gezicht van Monique van der Ven. De mooie actrice die ooit bekend werd door haar rol in de film Turks Fruit   (1973) heeft door cosmetische ingrepen een emotieloze uitdrukking gekregen. Je kunt alles wel glad blijven strijken, maar aan handen en houding zijn de jaren ook af te lezen. Is het niet beter om de jaren te accepteren en om jezelf te blijven vraag ik me steeds af.

Als ik mijn vrienden en oud collega’s weerzie en zie hoe goed de jaren ons staan, dan ben ik trots op het feit dat we zoveel hebben gedeeld. Immers dat wat je meedraagt, de herinneringen, de Ups en Down’s hebben ons gevormd. Het zijn juist de ervaringen in het leven die ons vormen en die ons op latere leeftijd mooier maken.

Ik keek vanavond in de spiegel en met een glimlach om mijn mond heb ik mij voorgenomen om de confrontatie aan te gaan. Ik ga van mijn leeftijd profiteren, maar ik beloof jullie ik zal er geen misbruik van maken.

Kijk jij ook met een glimlach in de spiegel?

Doordenker:

Je leeftijd verbergen, is je herinneringen uitvlakken.


Pastelkleurige Anemonen


In het Spotlight:

Vergeet niet dat op zondag 29 maart de klok wordt verzet naar de Zomertijd. Mijn moeder had altijd een mooi ezelsbruggetje. In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit en in het najaar gaat de klok een uur achteruit.


Rotterdam is European City of the Year 2015 maar zonder die rampzalige dagen en het bombardement, 75 jaar geleden had Rotterdam er heel anders uitgezien. Dit jaar worden daaromtrent veel bijzondere evenementen georganiseerd die je absoluut niet mag missen. Noteer tijdig de data ’s in je agenda want dit mag je niet missen.



Op vrijdag 27 maart wordt Museum Rotterdam 40’ – 45’ NU geopend en op 28 maart zal het voor publiek geopend zijn, die zaterdag is het museum gratis toegankelijk voor publiek. De experience van het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940, dit jaar 75 jaar geleden, in het hart van het museum moet volgens de recensies bijzonder indrukwekkend en aangrijpend zijn. Mijn ouders hebben dat bombardement meegemaakt en in de hedendaagse wereld maken andere mensen dat ook nog dagelijks mee. Ik ga deze tentoonstelling zeker zien.


De Aanval – mei 1940 van 30 april t/m 25 oktober

In Rotterdam wordt van 10 tot en met 14 mei 1940 onafgebroken strijd om de stad gevoerd. Deze bewogen dagen komen vanaf 30 april 2015 weer tot leven in de voormalige Onderzeebootloods bij de Heyplaat. De expositie De Aanval – mei 1940, vijf dagen strijd om Rotterdam wordt gedomineerd door de grote, dreigende vorm van een Heinkel, de bommenwerper die de stad verwoestte. Enorme projecties, persoonlijke verhalen en originele objecten laten de strijd vanuit drie perspectieven zien. Kijk op de site voor de openingstijden en arrangementen, deze tentoonstelling kun je het best bereiken met de Waterbus.



Rond het thema “75 jaar oorlog in de stad” zal er een nieuw pop-up Rotterdams Theaterfestival in april/ mei/ juni op meer dan 12 locaties te zien zijn. Het Rotterdams Centrum voor Theater zorgt dat er meer dan 200 mensen meedoen aan dit gloednieuwe theaterfestival, waarin de oorlog van toen en van nu centraal staan. Hou de site voor alle bijzonderheden in de gaten.



Een heel ander evenement van “hoog” niveau zijn de Rotterdamse Dakendagen van 11 juni t/m 14 juni 2015. Op ze Rotterdams gezegd: “Je ken het dak op!”. Er zijn dakconcerten, dakactiviteiten voor het hele gezin en je kunt natuurlijk waanzinnig genieten van het uitzicht met of zonder camera. Ook dit mag je niet missen.


Fijne week.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

8 opmerkingen:

  1. En dan zeggen ze dat de jeugd tegenwoordig geen fatsoen meer heeft...... Ze staan gewoon voor je op en zeggen mevrouw tegen je :-)
    Je bent zo jong (of oud) als jij jezelf voelt en zo te lezen, valt het reuze mee met je.
    Een fijne week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Gerda het valt echt wel mee, gewoon jezelf blijven dat is belangrijk. Jij ook een fijne week gewenst

      Verwijderen
  2. euke blogspot! ik zag u via tertia...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog, ik hoop dat je nog vaak even langs komt. Je bent altijd welkom.
      Fijne week

      Verwijderen
  3. Een voor mij ook confronterende blog! Ik blijf mijn haar verven en glimlachen. Wat denk je daar van? Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt en vooral jezelf blijven en genieten. Bedankt voor je reaktie. Fijne week en groetjes

      Verwijderen
  4. Zo mooie bilderen, het is lente ;o))) Een fijne tijd, hartelijk, Elke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reaktie Elke, leuk dat je even langs kwam.
      Geniet van de lente en alles wat daarbij hoort.
      Groetjes El

      Verwijderen