zondag 5 april 2015

122 Vergeten

Eén ei is geen ei ........

Vergeten

Zo het is eerste paasdag en ik geloof dat we qua weer eindelijk de goeie richting opgaan. Heerlijk de dagen lengen, de vogels fluiten en ik bloei helemaal op.

Ik besefte deze week dat mijn moeder niet de enige is die vergeetachtig aan het worden is. Alleen wordt zij dit jaar negentig en dan hoort het erbij, zeg ik haar steeds. Maar ik ben “pas” zestig plus en ben niets zonder mijn agenda. Tenminste als ik alles in mijn agenda noteer, want dat moet je natuurlijk niet vergeten.

Ik, zo sportief als ik ben, zwem tegenwoordig twee keer per week. Ik zwem dan stevig door en veertig baantjes, veertig keer vijfentwintig meter zonder te stoppen en dat is voor mij best een prestatie. Daarna doe ik nog wat oefeningen en ga dan op het laatst nog even het warme bubbelbad in om de spieren los te maken.

Het paasblauw thuis

Zo stapte ik deze week het bubbelbad in en zag twee bekende gezichten. Ik ging zitten en een van de dames was met een vriendin en de andere was alleen. Maar waar kende ik haar nou toch van? Ze kende mij ook en we babbelden wat over onze zwemprestaties en al snel bleek dat zij elke dag zwom. Het gesprek ging spontaan verder en mijn hersens draaiden overuren. Wie is die vrouw? Langzaam aan begon het te dagen en eigenlijk kende ik haar helemaal niet zo goed, maar we kletsten gewoon verder.

Zij was dirigente van een koor dat ik een keer hoorden zingen en met wie ik een keer had gesproken. Wellicht had zij zich ook afgevraagd wie ik was.

Diezelfde dag zag ik ’s avonds op de TV een commercial van de Hartstichting, waarin verschillende personages een ervaring deelde met de kijker. Een jonge man verscheen in een flits, een bekend gezicht, maar waar kende ik hem van? Niet uit het figurantenwereldje dat wist ik zeker. Het bleef maar door mijn hoofd malen en omdat hij maar kort in beeld was twijfelde ik ook nog of ik hem wel kende.

Ik had deze week een gezellige afspraak met een oud collega/ vriendin. We spraken af bij het Metrostation. Omdat ik een aantal haltes voor haar in de Metro stapte, spraken we af dat ik in de laatste wagon zou gaan zitten. Zo kun je elkaar niet mislopen, hoewel…

De paaskippen draaien overuren

De Metro stond op het perron toen ik van de roltrap afkwam en dus haastte ik me wat. Ik realiseerde me pas later dat ik niet achterin, maar voorin de Metro was ingestapt. Maar ik had nog drie haltes te gaan en dus besloot ik op elk station een wagon op te schuiven en bij twee keer overstappen zat ik in de laatste wagon. Mooi, zo kon ik nog even mijn mobiel checken voordat ik er was.

Maar dan vergeet ik even waarvoor ik op pad ben en bij het wegrijden van het volgende station besefte ik dat ik had moeten uitstappen. Geen paniek, gewoon een halte terugrijden alsof er niets is gebeurd. Ik was nog op tijd voor de afspraak met als enige verschil dat ik op het perron stond en niet in de laatste wagon zat.

Moet ik me zorgen gaan maken of hoort dat vergeten op onverwachtse momenten erbij?

Ik probeer altijd overal iets positiefs uit te halen en toen ik de vrouw in het zwembad een paar dagen erna weer tegenkwam in het bubbelbad, klepten we even gezellig bij alsof we elkaar al heel lang kenden en wensten we elkaar fijne paasdagen. Leuk om nieuwe mensen te leren kennen, zeker als het ook creatieve denkers zijn met raakvlakken. Zo zie je maar!

De piepkuikens scharrelen wat rond

De commercial van de Hartstichting zag ik niet eerder dan eind van de week. Ik zag de mijn bekende en beruchte brug, maar wist nog steeds niet wie het bekende gezicht was in de commercial. Ik keek nog eens goed, heel langzaam viel het kwartje en wist ik waar ik hem van kende. Maar het duurde nog dagen voor ik zijn naam kon herinneren.

Vergeten heeft ook wel zijn voordelen. Als ik mijn baantjes zwem vergeet ik de kilo’s die ik teveel heb en als ik energiek naar huis loop voelt het alsof ik maatje 36 heb. Ik huppel als een lammetje op huis aan en als ik de gang binnenstap en in de spiegel kijk weet ik het weer. Nee, ik heb geen maatje 36.

Gelukkig ging ik rustig de paasdagen tegemoet en weet ik dat vergeten bij elke leeftijd hoort. Maar wat was nou ook weer de aanleiding om over vergeten te schrijven?

Doordenker:

Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder. (Lao-Tse)

Het is al vroeg pasen

In het Spotlight:

De tentoonstelling Rotterdam in the Picture is nog tot 17 mei a.s. te bezoeken in het Nederlands Fotomuseum. Het museum is op 1e en 2e paasdag geopend. Bovendien is een bezoek aan het museum te combineren met een wandeling langs de Maas en bij mooi weer zelfs een terrasbezoekje.

Van 4 t/m 6 april wordt in het Ahoycomplex de Pasar Malam Asia georganiseerd. Een feest in tropische sferen, van lekker eten, geuren en kleuren. Je vindt er talloze exclusieve producten uit o.a. Thailand, China, Indonesië, Afrika. Kortom een plek vol culturele verrassingen en natuurlijk volop muziek dans en cultuur.

De 15e editie van festival Motel Mozaique vindt plaats op 10 en 11 april a.s. op diverse locaties in het centrum van Rotterdam o.a. Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein en Rotown. Het programma bestaat uit spannende en mooie nieuwe muziek, indringend theater en opvallende beeldende kunst. Kijk op de site voor het volledige programma.



Vrolijk pasen en een fijne week.

Liefs
Happy Earl Grey
©Happy Earl Grey

U kunt mijn Blog blijvend volgen
door rechts op de link "Volgen" te klikken.
Een reactie op mijn Blog stel ik zeer op prijs.

8 opmerkingen:

  1. Zeer herkenbaar, Elly; en dat is ook wel weer fijn, om tot de conclusie te komen dat je niet de enige vergeetachtige bent. Ik was die oud collega/vriendin die jou weer gewoon voorbij was gelopen, terwijl ik me concentreerde op het laatste rijtuig van de metro. Ach zo lang we de humor er nog van in kunnen zien!!!!
    Intussen weet ik de titel weer van de voorstelling muzikale terugblik op de jaren 50/60. De voorstelling heet: "Later is nu". Ik moest er wel voor in het programmaboekje van Luxor kijken:-). Fijne Pasen nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marina, wat fijn om een deelgenoot te hebben.
      Met humor houden we het nog lang vol.
      Groetjes El

      Verwijderen
  2. herkenbaar ook bij mij wil er wel eens iets niet in het geheugen blijven hangen ! :) de lijstjes met "niet vergeten" liggen hier ook ! maar waar ook weer hahaha , ouderdom komt met gebreken , maar we genieten nog volop ! lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het herkend, nog een deelgenoot en dat s prettig te horen.
      Als we maar blijven genieten.
      Liefs El

      Verwijderen
  3. Heerlijk!!! Jij bilderen zijn er weer heel mooi, zo leuk! Groetjes 4you, Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Troost je, ik kan al sinds mijn 28ste niet zonder agenda. Het leven is soms zo 'vol' dat je simpelweg niet ALLES kunt onthouden.
    Wat je zeker niet mag vergeten, is dat ik je 'getagd' heb. Neem HIER maar even een kijkje. Benieuwd of jij 'm ook gaat invullen... Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het wel leuk om in te vullen, maar heb daar wek even tijd voor nodig. Bedankt voor je reaktie en voor het taggen. Groetjes

      Verwijderen