zondag 22 juli 2018

281 Helder







Onder een prachtig blauwe heldere hemel overdenk ik de week. Eigenlijk is het geen weer om te schrijven, maar aan luieren moet je ook niet te veel toegeven. De zomer in ons kleine landje mag je inmiddels wel mediterraans noemen, zelfs aan de mensen merkt je dat, het tempo is eruit en we vertragen.

Mopperen over het weer is er bijna niet bij, hoewel te warm is ook weer niet goed en daar worden mensen prikkelbaar van, bij dat laatste schrijf zie ik de cactussen in Salou voor me.

En niemand zit te wachten op de prik van een cactus.


Prikkelbaar


Voor mij begon de zomer al eind april, toen ik voor een lange reis vertrok naar het zuiden, de afgelopen weken zagen jullie al heel wat foto’s langskomen. Ook deze keer vertel ik graag hoe de reis verder ging.

Vanuit Catalonië vertrokken we zuidelijker naar de provincie Tarragona, naar het altijd drukke en toeristische Salou (klik) dat aan de Costa Dorado ligt. We hadden vooraf gereserveerd op Camping & Resort Sanguli (klik) , een megagrote camping aan de rand van Salou op loop- en fietsafstand van het vissersdorp Cambril (klik) . Waar heel veel senioren de winter doorbrengen en dus zijn daar veel tinten grijs te vinden.


Kathedraal van Tarragona


Al in de oudheid werd de haven van Salou gebruikt door de Grieken, die de plaats Salauris noemden, en de Romeinen. Later bleef de stad een belangrijke plek in de geschiedenis innemen. In 1229 vertrok de vloot van Jacobus I van Aragón vanuit de haven van Salou om Majorca te veroveren, waardoor het Koninkrijk Majorca ontstond. In 1286 vertrok Alfons III van Aragon vanuit diezelfde haven om Minorca te veroveren, het laatste eiland van de Balearen dat nog in handen was van de Moren. Later werd Salou een piratennest en werd het als een onveilige plaats beschouwd. In 1530 besloot aarstbisschop van Tarragona om een nieuwe verdedigingstoren, nu genaamd Torre Vella op te richten. In 1865 leidde de opening van het station naar nieuwe ontwikkelingen, hetgeen indirect, honderd jaar later tot een groei van het toerisme en de toenemende welvaart van de stad heeft geleid.


De zuilengalerij van de Kathedraal van Tarragona


In Salou zelf vindt je erg weinig terug van die historie. Maar in Tarragona (klik) , met de stadsbus vanuit Salou een leuke trip, is nog heel veel te zien van de oude glorie. De ruïnes van het oude Tarraco uit de Romeinse tijd, staat zelfs op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het historisch centrum van Tarragona is absoluut de moeite waard om te bezoeken. De kathedraal is werkelijk schitterend, met de bouw werd al in 1171 begonnen en in 1331 werd de kathedraal voltooid. Dwalend door de oude straatjes kwamen we op een bijzonder plein, waar kleurige woonhuizen vlak naast de oude ruïnes zijn gebouwd, met respect voor de historie worden de oude resten van de stad bewaard.

Ik heb altijd grote bewondering voor architectuur en met veel plezier volg ik dan ook de documentaire (donderdagavond NPO2) waarin de wereldberoemde Nederlandse architect Francine Houben (klik) een jaar lang werd gevolgd.


Het plein met woonhuizen en ruïnes, Tarragona


Maar ik kom nog even terug op deze zomer, die ongewoon warm en droog is voor onze begrippen.

Ik geniet natuurlijk ook van die ongewoon lange zomer, in ons van oorsprong kleine wisselvallige landje. Maar bemerk wel dat bij die lang aanhoudende warmte de spirit er een beetje uit is, het lijkt erop dat ik last heb van het “Mañana mañana-virus”.

In de zuidelijke landen is alles gesloten als de zon op z’n hoogst staat, op dat moment houdt men een siësta. Maar wij remmen niet af zo midden op de dag, wij zijn dat niet gewend en gaan maar door. Terwijl de dieren van nature ook in de warmste uren van de dag een “siësta” houden. En ik merk nu al dat die lange dagen gaan mij uiteindelijk opbreken, vroeg op en laat naar bed, dat is niet een ritme om vol te houden.


Meters hoge cactussen in Salou


De afgelopen week ondervond ik daar ook de gevolgen van, naarmate de zomer aanhoudt vertraag ik en ben minder alert.

Vlak na mijn vakantie had ik een hordeur en een raamhor besteld en de afgelopen week werden die geplaatst om de vliegen en muggen buiten te sluiten. Maar dat bleek later niet zonder gevaar. Toen de heren de deur uit waren besloot ik om eens even lekker buiten in een hoekje een boek te lezen. Na ruim een uur stond ik op, maar toen ik naar binnen liep werd ik door de hordeur tegengehouden en tegen groot wild is geen enkele hordeur bestand. Hoewel de hordeur er op dat moment hopeloos uitzag, bleek dat er geen schade was en alles nog gewoon functioneerde. Ik werd als een enorm insect in mijn eigen “net” gevangen en werd even met de neus op de feiten gedrukt, het is de hoogste tijd om mijn dag- en nachtritme aan te passen.

Ook het creatief proces kwam niet op gang deze week en dus schrijf ik ook mijn blog met vertraging. Mama Mia wat een ramp!


Prachtige villa in Salou met geglazuurde tegeltje en houtsnijwerk


Vanmorgen zat ik al vroeg in een heerlijk koele bioscoop en zag de film: Mama Mia 2 (klik) en ik moet zeggen, mijn zondag had niet beter kunnen beginnen. Ik heb nooit zo veel met een tweede deel van films, maar deze film overtreft naar mijn mening zelfs de eerste. Wat is die film fantastisch gecast, wat een spirit, wat een verhaal, wat een kleuren, wat een kleding en wat heerlijke mensen om naar te kijken. En in dat rijtje heerlijkheden mag ik zeker niet vergeten, wat een heerlijke muziek.

Verrassend genoeg zijn er niet alleen oude ABBA-nummers te horen, maar ook prachtige, nieuwe ontroerende en tranentrekkende nummers. De heren ABBA hebben absoluut hun best gedaan en hebben zelfs een kleine rol in de film gekregen.



Grieks? Nee, Spaans!


De zon scheen helder en de lucht was Grieks-blauw toen ik vanuit de bios weer naar buiten stapte. Mijn eiland, Voorne en Putten had ineens een Griekse look gekregen en op de fiets zong ik: Mama Mia, here we go again!

Het is niet alleen een prachtige film, maar naar mijn mening ook een ode aan het ouder worden in het algemeen.  

Hier nog wat beelden van de film Mama Mia 2 (klik) 

Kortom het was een mooi begin van de dag, vol energie kwam het creatief proces vandaag toch weer op gang en terwijl de was zijn rondjes draait, zing ik mee met de trailer. Terwijl ik de laatste letters schrijf denk ik, dat Griekse blauwgroene kleurtje, daar moet ik eens naar op zoek.

In de komende week wordt het volgens zeggen 35 graden, pfff... Tijd voor een siësta! 


Heb jij al last van vertraging?


Doordenker:

In elk mens zit een verhaal.


Bougainvillea


In het Spotlight:


Traditiegetrouw is de Battle of Drums in Rotterdam te zien de avond voor het grote Straatcarnaval. Op 27 juli 2018 trekken de bands door het centrum van de stad, op weg naar het grote podium op het Hofplein. Geweldig om te horen en te zien. Raadpleeg vooraf de route (klik) en zoek thuis alvast de beste plek om dit spektakel te gaan zien.



Het Zomercarnaval is misschien wel het alle kleurigste festival van Rotterdam, een fotogeniek feest waar oud en jong maandenlang aan werken. Op 28 juli 2018 is de stad een groot tropisch feest waarbij geen toeschouwer stil kan blijven staan.
Tip: Bekijk vooraf thuis de route al.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

22 opmerkingen:

  1. Ha ik lees net dat het de warmste zomer in driehonderd jaar zou zijn. Nee, ik heb er geen last van, van vertraging. Maar misschien ben ik altijd wel wat traag. Dat zou best kunnen. Ik ga trouwens beslist de film zien na je enthousiaste verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, De warmste in 300 jaar en die beleven wij. Bijzonder toch. Groetjes

      Verwijderen
  2. Lekkere zomer! Mij hoor je niet mopperen. En vertragen? Dat is niet erg. Zodra de temperaturen weer dalen ga ik versnellen. Beloofd. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Voorlopig blijft het nog zomeren, dus geniet ervan. Groetjes

      Verwijderen
  3. Zeker last van! gelukkig nog vakantie nu. maar boven de 28 wordt nadenken een probleem. Wel lekker die warmte maar graag 'snachts regen. Ach, je moet het maar nemen zoals het is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft. Groetjes

      Verwijderen
  4. Als ik er de kans voor krijg, doe ik aan siësta's met dit weer. Vroeg op, natuurlijk, heerlijk die koele momenten vlak na het ontbijt.
    Wat heb je mooie foto's gemaakt, het is echt genieten om daar naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie en het compliment over de foto's. Altíjd leuk. Groetjes

      Verwijderen
  5. Een paar graden minder zou best mogen van mij, maar aangezien we er nu toch zelf niets aan kunnen veranderen, maak ik me maar niet al te druk om het weer.
    's Morgens vroeg op, dan het nodige doen en verder lekker rustig aan, hoewel dat natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd.
    Ook nu weer prachtige foto's in het weekoverzicht.
    https://ruraltownliving.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je reaktie Ivy, Helaas lopen de temperaturen de komende week nog op. Maar zoals je al schreef, wij kunnen daar niets aan veranderen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geniet met volle teugen van deze zomer. Voor het eerst in jaren gaan wij deze zomer eens niet op vakantie en dan is het toch heerlijk dat we hier in eigen land de vakantiekleren kunnen dragen. Ik ben sowieso altijd al vroeg op en nu val ik ‘s avonds iets vroeger op de bank in slaap haha...
    Wat een prachtige plaatjes van die kathedraal en van de villa met de tegeltjes. Ik hou er ook zo van om zulke gebouwen te bezoeken en kan echt genieten van de huizen en de kleuren in andere landen.
    Heerlijk stukje weer Elly, ik zie het voor me hoe je tegen je hordeur aan liep. De deur is niet beschadigd zeg je, maar jijzelf ook niet?
    Ik wens je weer een heel mooie nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voot je reaktie Mirjam, Zowel de hordeur als ik hebben het overleeft gelukkig. We passen het gedrag maar gewoon aan met die warmte. Groetjes

      Verwijderen
  8. Heb weer genoten van je verhalen, en ja.....die warmte is er nu eenmaal dus laten we er maar van genieten. Wie weet regent het volgend jaar weer heel de zomer. Ik ben 65+, dus kan mijn dag zelf indelen: begin 's morgens vroeg in de tuin, vooral slangen verleggen en watergeven, totdat de pomp het begeeft en ik met behulp van een dochter een nieuwe toevoerslang vanuit de vaart bevestig (is niet zo eenvoudig als het klinkt). 's Middags siësta, dat betekent lekker lezen in de schaduw op de veranda en tegen de avond komen we weer even op gang om te doen wat er gedaan moet worden in en om mijn huis. Heerlijk relaxt toch?
    Wens jou ook een heerlijke week toe en pas op voor de hordeur.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedamkt voor je reaktie Janneke, Ik ben ook een plusser en ben ook zo bevoorrecht. Wat een luxe toch, fijn dat wij ons eigen tempo kunnen bepalen. Groetjes

      Verwijderen
  9. in elk mens zit inderdaad een verhaal :-) ik luister graag naar oude mensen...
    die hebben zóveel wijsheid...
    mooie reis heb j egemaakt Elly,
    en nee wij vertragen niet... we houden wel rekening met elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Van oude mensen kunnen wij nog heel veel leren, helaas is niet iedereen zich daarvan bewust. En een luisterend oor is voor ouderen een geschenk. Groetjes

      Verwijderen
  10. Ja , je wordt behoorlijk slaperig van het warme weer. Die mensen in de zuidelijke landen hebben het nog niet zo gek bekeken. Ik sluit nu af en toe ook even mijn ogen 's middags, best lekker eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie, Geef gewoon toe aan die loomheid die bij dit weer past, luister naar je lijf. Groetjes

      Verwijderen
  11. Mooi om te dwalen en plaatsen met een oude geschiedenis.
    Hier in Oostenrijk is het helemaal niet warm. Ik zit hier binnen met lange broek en sokken aan. Ik houd helemaal niet van warm weer. Het zal wel afzien zijn als we aan het eind van de week weer thuis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je reaktie Corrie, Het lijkt mij heerlijk om nu in het koelere Oostenrijk te zitten. Fijne vakantie nog en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die hordeur en jij! Ik lag dubbel, zou ook echt iets voor mij kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaktie en de hordeur is nog heel. Groetjes

      Verwijderen