zondag 25 november 2018

299 Focus






Ik weet natuurlijk niet of jullie het ook zo ervaren, maar het lijkt erop dat de maand november in het teken staat van massahysterie in zwart. Ik begrijp steeds minder van de mensheid of is het de leeftijd die mij parten gaat spelen.

De idioterie lijkt het te winnen van gezond verstand.

Toen ik deze week ook nog een consumentenpsycholoog (klik) aan het woord zag wist ik het zeker, we slaan door en verliezen uit het oog waar het in het werkelijke leven om gaat. Of je het nu zwart of black noemt, het is geen kleur om vrolijk van te worden. Hoe je het ook went of keert, er is maar één partij die er beter van wordt en dat is niet de consument. Die consument is volledig geanalyseerd en wordt gemanipuleerd, niets wordt aan het toeval overgelaten, alles is erop gericht om veel geld te verdienen.


Is zwart wel zo zwart


Maar wat de consument daardoor uit het oog verliest, is dat juist datgene dat geen prijskaartje draagt van onschatbare waarde is. Maar daar is de consument in de massahysterie blind voor geworden.

Ik, een nuchter denkend mens zit ook nog met wat vragen. Waarom wordt het Black Friday genoemd, als de voordeelacties een hele week of een heel weekend geldig zijn? Waarom niet heel het jaar door eerlijke prijzen? En waarom roept het ene zwart zoveel agressie op en het andere zwart, dat we ineens black noemen, hysterie?


Buiten is het grijs en koud en binnen is het warm en knus


Wat overwaait vanuit Amerika, daar moet je naar mijn mening altijd voor op je hoede zijn.

De orkaan, ik noem haar Hysteria, haalt het slechtste in de mens naar boven en dat is hebzucht. En hebzucht maakt blind, want uit onderzoek blijkt ook nog eens dat de meeste aanbiedingen nep zijn en dat is geen feaknews.

Na al die dwaze aankopen, volgen ook weer dagen waarin massa’s producten worden teruggebracht. Impulsaankopen gaan retour of blijven in de kast hangen en uiteindelijk blijft de spijtoptant ermee zitten.


Een witte duif , symbool van de vrede


Het zal jullie na dit verhaal niet verbazen, maar ik heb er niet aan meegedaan en ben met beide benen op de grond blijven staan en nu ik alles van mij heb afgeschreven en het zwart enigszins is vervaagd, maak ik gezelliger plannen.

Buiten was het grijs vandaag en ik focuste mij op Lissabon, waar ik de komende feestdagen zal doorbrengen. Hoewel het daar volgens de weerberichten deze week beslist geen mooi weer was, ik zag alleen maar regen. Maar wat nu valt, valt straks niet, ik blijf de zonnige kant inzien. De gemiddelde temperatuur aan de Costa Lisboa in de maand is december 15 graden, maar misschien heb ik net zo veel mazzel als destijds in Andalusië. Daar was het gemiddeld 18 graden in december, maar toen ik er was 24 graden, ik had echt geluk.


Het zuidelijke temperament


Ik scrol nog eens door mijn mooie foto’s en zie de kleurige tegels terug in Sevilla, Cordoba, Cádiz en ook die in de pottenbakkerij in Baez. De grijze dagen kleur ik nu alvast met mijn palet aan herinneringen

Over iets meer dan een maand zal ik plaatjes schieten van Portugese tegels, die zeker ook zo kleurig zullen zijn. Wat een heerlijk vooruitzicht, dat ik dit jaar met de kerst en de jaarwisseling, de geurende eucalyptusbomen en de pijnbomen (pinus klik) in de grond zie staan, in plaats van de takken op tafel.


De  Eucalyptusboom staat zeker ook in Lissabon


Eén ding staat vast eind december reist deze vreemde vogel: Naar het Zuiden (klik) Buiten is het somber, maar hierbinnen schijnt nu al de Portugese zon.

Ik mijmer ook nog wat over het komende nieuwe jaar, ik was nooit zo van de voornemens, maar de laatste twee jaar ben ik toch van mening veranderd. Immers als je plannen maakt en een doel voor ogen hebt dan komt er over het algemeen meer van de grond. Er staan nog wat wensen op mijn bucketlist, dus misschien moet het daar in het komende jaar maar eens van komen.


Zou ook de Paternoster-boom in bloei staan in Portugal


En dan het bloggen, volgende week verschijnt mij 300ste ,ik heb bijna zes jaar rond geschreven. Soms denk ik aan stoppen, het kost toch veel tijd om het tot een geheel te maken. Hoewel het mij over het algemeen niet ontbreekt aan inspiratie. Ik twijfel, kan ik zonder het schrijven of raak ik dan min of meer in een isolement. Of moet ik misschien mijn blog totaal veranderen. Maar hoe en waar begin ik dan, ik mis eigenlijk te veel digitale kennis om het roer rigoureus om te gooien. Ik wik en ik weeg en ben er zeker nog niet uit, maar toch speelt het stoppen steeds vaker door mijn hoofd.

Voor volgende week, de 300ste editie ga ik iets leuks bedenken, misschien een giveaway of een meet and greet, ik heb nog zeven dagen om daarover na te denken. 



Of hebben jullie misschien een leuk idee?



Doordenker:

It’s time to focus on what matters.


Morgen komt de zon weer op 


In het Spotlight:


Wil je inspiratie opdoen voor de komende feestdagen dan kun je terecht op de talrijke Winterfairs. Ook in Rotterdam Ahoy kun je een dergelijk evenement bezoeken van 5 t/m 9 december 2018. Maak daar een mooi dagje uit van met de hele familie, want er is voor iedereen, jong en oud iets te beleven.


Op zondag 2, 9, 16 en 23 december vinden er om 18.00 uur winterse vuurwerkshows plaats op het strand van Scheveningen ter hoogte van het Kurhaus. De shows zijn goed zichtbaar vanaf de boulevard en vanaf het strand en vinden onder voorbehoud van de weersomstandigheden plaats.


En als je voor de komende feestdagen geen zin hebt om met boodschappen te sjouwen, dan kun je nu al op de site van De Buik van Rotterdam een top 10 vinden van Rotterdamse horeca. Alles is mogelijk van ontbijt tot diner, van kroeg tot sterrenzaak, maar bedenkt dat je wel bijtijds moet reserveren. In elk geval kun je bij De Buik alvast inspiratie opdoen.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

12 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook niks hoor black friday...wat een ellende en al die extra mail bah!!..nou ik wens je een heerlijke avond en week toe...liefs Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lissabon is een mooie stad. Wat fijn dat je er heen gaat.

    Ik lees nog niet zo heel erg lang hier mee, maar ik vind je blog erg mooi, toch zeker met die mooie foto's. Ik vind het altijd heel erg rustgevend.

    Ik ben ooit 3 jaar gestopt geweest met bloggen, na bijna 10 jaar een weblog gehad te hebben. In het begin vond ik het heerlijk om niet meer steeds na te hoeven denken waarover ik moest schrijven, maar toch ging ik het missen. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Of neem een tijd een time-out, dan kun je zien of het je bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne vooruitzichten!
    Ik merk dat ik steeds minder koop, zo'n black friday vind ik echt afschuwelijk...
    Van de week ook een docu gezien over de schijnwereld op Instagram, met nepaccounts en de hele RamBam, echt, om heel ongelukkig en bang van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Black Friday" vind ik ook maar niks.
    Een prettig vooruitzicht om naar Lissabon af te reizen.
    Blijven bloggen, zou ik zeggen. 300ste editie dat moet gevierd worden.
    Een meet & greet, lijkt me een tof idee.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja we noemen dat toch gewoon uitverkoop, die idioterie om alles in het engels te doen.Nou spullen heb ik genoeg, een huis vol, ik doe er niet aan mee. Mooi vooruitzicht naar Lissabon, ben er lang geleden ook geweest. Ik blog al bijna 10 jaar en merk dat ik niet meer zo bevlogen ben als eerst. Vind het wel leuk om andere mensen te leren kennen, maar denk dat ik het nu en dan maar eens een dagje oversla.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is letterlijk een massahysterie Elly, weet niet hoe het er in
    Nederland aan toe gaat maar als je de beelden in Amerika bekijkt
    dan drukken ze elkaar bijna dood, echt niet te geloven gewoon en
    echt walgelijk om te zien. Mensen worden hersenloze wezens,nog boven
    op het hersenloze gedrag dat ze normaliter al vaak vertonen.

    Het grappig is dat ik toevallig toch een onbedoeld een meevallertje had
    afgelopen zaterdag. Voor een nieuw bed moest ik nog een extra molton
    laken aanschaffen, op een soort van meubelboulevard waar ook de betreffend
    beddenzaak gevestigd is viel me op dat behalve de beddenwinkel alle zaken
    reclame maakte voor Black Friday. Enfin in de beddenwinkel zei ik tegen
    de verkoper dat er eindelijk iemand met gezond verstand niet mee deed
    met die gekte waarop de verkoper begon te lachen. Mevrouw toevallig was er
    een halfuur geleden een klant in de winkel die riep, de winkel hiernaast heeft
    een bepaald kussen niet meer in voorraad maar daar krijg ik wel 15 % korting
    dus dat wil ik da hier ook hebben. De verkoper heeft dat gegeven en zei, nu
    krijgt u ook 15 % korting op de molton, giller hé.

    Wat een heerlijk vooruitzicht voor de feestdagen, Lissabon dat gaat
    op en TOP genieten worden...........

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het mooi beschreven. De mensen slaan helemaal op hol met zoveel dingen. Ik moet wel zeggen dat ik vrijdag met een vriendin nieuwe schoenen ben wezen kopen. Maar dat was niet om het voordeel maar omdat we die dag allebei konden. En zonder er erg in te hebben dat het black friday was.
    Heerlijk vooruitzicht om straks de laatste dagen van het jaar in de zon te vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoop toch dat je lekker blijft bloggen je schrijfstijl vind ik heerlijk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. toch heb ik gebruik gemaakt van een black Friday treinticket, er stond een uitstapje op de planning en dat kwam dus heel goed uit
    maar andere amerikaanse gebruiken als haloween vind ik erger
    Gefeliciteerd met al zoveel jaren bloggen; Altijd veel leeswerk, met wat kortere postjes zat je al drie jaar verder :-) jij weet genoeg waar over te schrijven
    Mooie reis voor straks

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Black Frida was al voorbij voordat ik doorhad wat de bedoeling was. Lekker slim, maar ik heb het niet gemist.
    Als je niet altijd inspiratie hebt, is het schrijven van een blog soms lastig. Ik maak af en toe een berichtje dat ik opsla en pas plaats als het me uitkomt. Zo kun je misschien een voorraadje maken? Het is jammer als je echt stopt, want je hebt een mooi blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tsja...ik heb wel geshopt op black Friday en dat heeft mij een leuke korting opgeleverd. Ik wilde al een tijd ecco schoenen maar die vind ik prijzig. Dus ze gingen op mijn lijstje voor black Friday. En zo falke sokken en maillots...o ja, en een klaaskadootje voor onze zoon. Stonden allemaal op mijn lijstje en dan maar hopen dat alles er nog is!En dat was zo...met 30% korting! Kijk dat vind ik leuk...dingen die ik normaal te duur vind en dan bv hema sokken koop (want je hebt toch sokken nodig) koop ik nu wel. Prachtige kwaliteit! O ja...en ik heb op advies van mn dochter de prijzen steeds in de gaten gehouden. Want soms verhogen ze de prijzen en dan krijg je korting...boeven ;) Maar dat was bij Ecco en bij beenmode.nl niet zo hoor...dat ging heel eerlijk. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik haat black friday. Ik heb ooit tijdens de dwaze dagen van de Bijenkorf een jas gekocht. Wilde, nee MOEST hem hebben. Toen ik thuis kwam vond ik dat hij me dik maakte. Een keer gedragen. Nooit meer doe ik mee aan dit soort massa hysterie.

    BeantwoordenVerwijderen