zondag 9 juni 2019

322 Kleurrijk





Wat een week, er werden heel wat hemelse lichtflitsen afgevuurd en donders, wat een noodweer bracht dat. Mijn laan, die afloopt, deed mij ineens aan een waterval denken. De natuur zat te springen om veel water, maar is het genoeg en kan het mooie weer nu eindelijk beginnen. Goeie vraag, waarvan ik het antwoord schuldig blijf.

Niets veranderlijker dan het weer, gelukkig maar.

De weken vliegen voorbij en hoewel ik nog steeds na geniet van mijn zonnige en kleurrijke vakantie op Madeira, raakt het al meer op de achtergrond. De foto’s houden de herinneringen warm en de plaatjes liegen er niet om. Deze keer neem ik jullie onder andere mee naar een prachtige Botanische tuin, die eigenlijk veel te groot was voor een eenmalig bezoek.


Aloë Vera zie je overal op Madeira


Geboren Rotterdammers worden chauvinistisch genoemd, maar...

Chauvinisme, kom je overal tegen dacht ik al snel toen Pedro, onze chauffeur op Madeira, zich voorstelde. Hij was geboren op Madeira en met trots vertelde hij over zijn prachtige eiland en hij liet ons bijzondere plaatsen op het eiland zien.

Vol trots vertelde hij het verhaal van de Cristo Rei (klik) , het monument op Ponta do Garajau, een landtong aan de zuidkust, schuin onder de hoofdstad Funchal. Het beeld is 14 meter hoog en kijkt uit over zee. Het werd in 1927 gebouwd en werd in 1925 door Paus Pius XI ingehuldigd. Het beeld is ouder dan het erop lijkende, wereldberoemde Christusbeeld in Rio de Janeiro dat in 1931 werd ingewijd. Ook in Lissabon had ik de Cristo gezien, die hoog boven de stad de bevolking beschermd. Maar onze chauvinistische chauffeur Petro, voegde er nog even fijntjes aan toe dat het beeld in Rio en in Lissabon dan wel groter zijn, maar de Cristo van Madeira was er als eerste.

Ik stond aan de voet van het enorme beeld op de Ponta do Garajau, Madeira en dacht aan het boek: De Zeven Zussen. Dat boek las ik tijdens mijn reis naar Lisboa in december. Een prachtig boek met daarin o.a. de historie van het Christusbeeld in Rio.


Ponta do Garajau


Diezelfde dag brachten we ook een bezoek aan de Nonnenvallei. Op 19 km van Funchal, in een 633 meter hoge vallei en verscholen tussen hoge bergtoppen ligt het dorp Curral das Freitas. Die naam betekent “Nonnenvallei”, die plaats ontstond toen kloosterlingen Funchal ontvluchtten via een nauwelijks te vinden wandelpad en zich zo verborgen hielden voor Franse zeerovers die Madeira binnenvielen. De enige berijdbare weg naar het dorp werd in 1959 aangelegd en kronkelt omhoog langs en rond de flanken van de steile bergen. De weg is soms heel erg smal en voert langs diepe afgronden. Het was dan ook een huiveringwekkende, spannende rit om er te komen.

De stilte in de Nonnenvallei zal ik niet snel vergeten, evenals de steile bergen met de bloeiende gele brem. De natuur was er adembenemende mooi.


De stilte van de Nonnenvallei


Terwijl ik mijn verhaal schrijf hoor ik het nieuws en hoe kleurrijk het leven ook is, er zijn toch altijd weer berichten die mij zorgen baren. En dat zijn niet de negatieve beelden die we telkens krijgen voorgeschoteld over geweld. Maar wel dat korte berichtje dat ik zonet hoorde. Uit een onderzoek onder ouders in opdracht van Jantje Beton, is gebleken dat 15 % van de kinderen nooit buiten speelt. Alarmerend, want kinderen die nooit buiten spelen lopen hierdoor het risico zich niet optimaal te ontwikkelen, volgens de organisatie Jantje Beton. Er deden 12.000 ouders mee aan het onderzoek.


Adembenemende natuur


Ik schrok daarvan en keek even op de site van Jantje Beton (klik) en daar las ik een mooie slogan: Stop nooit met spelen.

En met een glimlach dacht ik: Nooit! Dat is levenslang, dus echt nooit. Maar met de neuzen gericht naar het digitale scherm gaat de mens door het hedendaagse leven. Dus bedenk ik een andere slogan: Geef digitaal speelgoed een bijrol, geen hoofdrol.


De Carreiros bij de Toboganbaan


Diezelfde huiveringwekkende weg naar de Nonnenvallei, reden we ook terug en vervolgens naar een van de mooiste dorpjes van Madeira, Monte. Het dorpje is in de achttiende eeuw tijdens de koloniale periode van Madeira ontstaan. De rijkere inwoners van Funchal vluchtte de bergen in, weg van de hitte, het lawaai en de geuren van de stad. Zij lieten weelderige tuinen aanleggen die vandaag de dag nog steeds tot de belangrijkste attracties van Monte behoren.

Maar het meest bekendst is het dorp Monte om zijn Toboganbaan. In rieten manden, tobogans genoemd worden mensen door de steile straten van Monte naar beneden, naar de stad gegleden. De Tobogans worden bestuurd door Carreiros, in wit geklede heren met strohoed, die een beetje doen denken aan de gondeliers in Venetië. Vroeger lieten de rijke inwoners van Monte zich zo naar Funchal vervoeren. Vandaag de dag is er een moderne kabelbaan van en naar Funchal en zijn het toeristen die voor een pittige prijs plaatsnemen in de Tobogans.

Een tocht om nooit te vergeten misschien, maar ik nam de benen en bezocht de Botanische tuin.


Botanischer kan bijna niet


Monte Palace Tropical Garden (klik) is niet zomaar een “tuintje”, het beslaat een oppervlakte van 70.000 m2 en herbergt een overvloedige verzameling aan exotische planten en bomen uit de hele wereld, compleet met zwanen, eenden en pauwen, die de centrale lagune bewonen. Naast al die prachtige, weelderige bloemen -en plantengroei is er ook veel kunst te zien, o.a. een mooie tentoonstelling Afrikaanse kunst en een enorme verzameling mineralen, de “Secrets of Mother Nature”.


Links de centrale lagune met zwanen, eenden en paauwen


Al bij het betreden van de tuin zag ik dat het een wonderschone plek was, maar tegelijkertijd besefte ik dat ik dat nooit allemaal kon gaan zien die ene middag. Want de tuin is qua oppervlakte groot, maar ook zijn er enorme hoogteverschillen. Er werd die middag dus heel veel kuitenwerk verricht, maar dat was absoluut de moeite waard. Bij die werkelijk onbeschrijfelijk mooie botanische tuin in Monte, verbleekte het plaatsje Monte zo’n beetje, zelfs op de foto’s komt de werkelijke schoonheid niet helemaal tot zijn recht.

De Monte Palace Tropical Garden is kleurrijk en in een woord “Paradijselijk” te noemen.


Een geurende schoonheid tegen een wand van Azulejo tableaus


De maand juni, de spannende boeken maand, is inmiddels alweer een week oud en ik heb het eerste spannende boek al uitgelezen. Een boek van Suzanne Vermeer, een pseudoniem van de in juni 2011 overleden Paul Goeken. In overleg met zijn familie werd destijds besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Ik heb echter geen idee wie de boeken nu schrijft. Maar inmiddels is het een uniek handelsmerk geworden voor ijzersterke zomer- en wintertrillers. De opeen na laatste zomertriller is Het Strandhuis (klik) , een spannend verhaal dat mij meenam naar het Italiaanse eiland, Sardinië.

Ik las het in een keer uit en eigenlijk bedenk ik terwijl ik het schrijf, dat er weinig verschil zit tussen, met je neus gericht zitten naar een digitaal scherm of in een boek of e-reader.

Bestaat er eigenlijk zoiets als een leesverslaving?


Rijkdom uit een koloniaal verleden


Ik moet na het uitlezen van een boek altijd even afkicken. Maar toen ik een interview las met de Queen of Crime, Karin Slaugther (klik) naar aanleiding van het uitkomen van haar allerlaatste boek, voelde ik al een lichte huivering.

Het laatste boek van Karin Slaugther: Laatste Weduwe, is het zevende boek in de Georgia reeks (klik). De volgorde van die reeks vond ik al snel terug via google. Ik las al eerder de bloedstollende Grant County-reeks en de Atlanta-reeks. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat zo’n aardige jonge vrouw zulke bloedstollende, gruwelijk spannende verhalen kan bedenken.


Orchideeën in alle soorten en maten


Na dat interview was ik om en deze week begon ik in het eerste deel van de Georgia-serie: Genesis en ik moet bekennen, het is nu al gruwelijk spannend. Elke vrije minuut zit ik met mijn neus gericht in het verhaal dat mij niet loslaat, hoogst irritant eigenlijk, maar wat een leesgenot.

Juni is spannende boeken maand, maar ik vrees dat ik van de komende maanden ook spannende maanden ga maken.


Prachtige rozensoorten


Maar tussendoor moet ik mijn stappenteller gehoorzamen, speel ik buiten en blijf ik mijn foto’s en verhalen delen. Hoewel mijn schrijfsels absoluut minder gruwelijk zijn dan de bloedstollende verhalen die Karin Slaugther ons voorschotelt.


Lees jij in de maand juni een spannend boek?


Doordenker:

Zorgen moet je doen niet maken.


Hoeveel Begonia-soorten bestaan er?


In het Spotlight:


Een heerlijke Nederlandse film op een grijze dag en eens even wat anders dan een spannend boek. Gezellig met een vriendin zag ik Singel 39, een ontroerende feelgoodfilm over een vriendschap die alles overstijgt. Echt puur genieten!


Tijdens de Maand van de Architectuur is er veel te beleven in Rotterdam. Bezoek o.a. het Post Podium in het voormalig Postkantoor op de Coolsingel nu het nog kan, want het gaat voor verbouwing een lange tijd dicht.

Op 15 en 16 juni is er een tweedaagse Dag van de Architectuur (klik)  en op die dagen kun je nog meer binnenkijken op bijzondere locaties. Plan van tevoren je bezoek om teleurstellingen te voorkomen.


Een van de oudste festivals van de stad viert zijn vijftigste verjaardag en van 13 t/m 16 juni 2019 komen poëzie en muziek samen in de Doelen. Er zijn heel veel events en workshops, raadpleeg de site voor een keuze.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden mag ook.

10 opmerkingen:

  1. Een mooie doordenker!
    Wat een fantastisch mooi eiland is Madeira! Die botanische tuin.... wow!
    In het oude postkantoor aan de Coolsingel heb ik nog vakantiewerk gedaan, helemaal bovenin, in de telefoonzaal. Dat was bij 0010, aanvraag buitenlandse gesprekken. In de tijd dat je nog niet zomaar naar het buitenland kon bellen. Niet meer voor te stellen nu. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag en mooie foto's.

    Triest dat kinderen niet veel meer buiten spelen en dat er ook kinderen zijn die gewoon helemaal nooit buiten spelen. Het is denk ik ook echt iets van deze tijd.
    Ik ben ooit door de schoolarts op het matje geroepen omdat mijn oudste zoon onder de blauwe plekken zat. Ze vroeg hoe dat kwam en ik zei dat ze dat maar aan hem zelf moest vragen en hij antwoordde dat hij graag buiten speelde en in bomen klom en wel eens viel... Ik had dan ook twee echte buitenkinderen die altijd buiten op sjouw waren en het ging er dan niet altijd zo voorzichtig aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige natuur en veel mooie hoekjes en kantjes
    zonde dat kinderen niet meer buiten spelen, wie wil de natuur nu missen en altijd tussen vier muren zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie...zorgen moet je doen ..niet maken ...geweldig liefs Ria 💚🍀💚🍀💚🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig eiland is Madeira hé, we waren er vorig jaar! En de tickets voor de toers zondag zijn net besteld. Zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om even mee te genieten van al het moois op dit eiland, ben er nog nooit geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je een prachtige reis gemaakt. Leuk om zo met je mee te mogen genieten.
    En boeken lezen is zeker wel een verslaving. Als ik eenmaal begin, moet het zo snel mogelijk uit. En daarna inderdaad de dip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een prachtige kleuren en geuren Elly,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende foto's, wat is Madeira mooi. Nu ik niet zo mobiel ben lees ik nog meer dan anders, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zorgen moet je doen, niet maken. Dat dien wij hier thuis iedere dag. Voor onze jongste dochter die cp gmfcs 4 heeft. En dat doen we met veel lol en vooral door buiten te spelen. Ze plukt het liefst blaadjes en bloemetjes voor heksensoepjes. En de oudste maakt ook graag foto's in de tuin. Mijn meiden zeggen wel eens tegen mij: mam jij bent heel anders, jij doet niet alsof je een groot mens bent. Klopt ik word lekker nooit groot en ik blijf spelen met het bos, de tuin, de stenen en de takken. Maar ook met de tegels en paadjes . Ik hou er van!


    BeantwoordenVerwijderen