zondag 8 september 2019

335 Voldoening





De kop is eraf en de eerste week van september hebben we alweer achter de rug. De zomer nam afscheid en meteorologische herfst heeft zijn intrede gedaan.

Een ingewikkelde materie, meteorologische- of astronomischeherfst (klik), de een op de 1e en de ander de 23e september. Hoe het ook zit, herfstgeur hebt ik al gesignaleerd en daar geniet ik van. Ik hou van het wisselen van de seizoenen, maar het mag van mij ook nog heel lang nazomeren.


In een boomgaard leeft meer dan je verwacht

Zoals ik vorige week al schreef ben ik aan het appels- en perenplukken. Ik ben als vrijwilliger aan de slag gegaan in de boomgaard van Zorgboerderij De Buytenhof (klik) en een dag in de week ruik, proef en ervaar ik het boerenleven. Ook deze week plukte ik “toffe” peren in de enorme boomgaard, samen met andere vrijwilligers is dat een aangename, heerlijke job die veel voldoening geeft. Gelukkig bleef het droog en was het niet zo heet als de week daarvoor. De hele dag buiten in de natuur, dat is puur genieten.

“The best way to find yourself is to lose yourself in the service of others”, is een mooie quote van Mahatma Gandhi en misschien is dat ook de weg naar tevredenheid, naar voldoening.


Ervaar het boerenleven

Ik weet niet of jullie (weer) hebben gekeken naar de film Chocolat (klik) ik in elk geval wel. Wat is dat toch met die film? Het wonderlijke verhaal, de prachtige muziek, de mystieke beelden of is het de Chocola. Een ding staat vast, het verhaal dat is geschreven door Joanne Harris is betoverend verfilmd. Ik denk dat ik hem al voor de vijfde keer zag. 

Deze keer had ik hem opgenomen, dat kwam beter uit en ik keek de volgende ochtend tijdens de koffie, terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam. Zo fijn dat terugkijken en opnemen, tv kijken anno nu, ik ben er blij mee.


Alles groeit en bloeit op de Buytenhof in Rhoon

De boeken van Joanne Harris (klik) zijn om te smullen, hebben altijd iets met smaak te maken en de verhalen zijn zomers, omdat haar liefde voor Frankrijk er vanaf spat. De pakkende, smakelijke titels maken het lezen van haar verhalen nog verleidelijker. Lang geleden las ik het boek: Vijf kwarten van een sinaasappel (klik)Een ontroerend mooi verhaal, waarin Framboises moeder Mirabella sterft en haar slechts haar plakboek met recepten en persoonlijke aantekeningen en een fles met een truffel nalaat. Waarom?

Na het zien van de film Chocolat googelde ik even op de schrijfster Joanne Harris, omdat ik mij afvroeg of er daarna nog meer boeken zijn uitgekomen. Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat het verhaal Chocolat, waarin Vianne Rocher een Chocolaterie runt samen met haar dochter Rosette, een vervolg heeft gekregen. Er zijn inmiddels al vier delen uit:

Chocolat
Rode schoenen
De Zoetheid van Perziken
De Aardbeiendief

Wat een heerlijke ontdekking en met een brede grijns dacht ik, dat wordt nog lang nazomeren.


Noten zonder toonladders

Een dag in de boomgaard is ook een dag van ontmoetingen, want naast de vaste vrijwilligers zijn er ook steeds nieuwe mensen. En zowel die vaste, als die nieuwe handen die komen helpen, vertellen allemaal een verhaal. Het zijn mensen van diverse pluimage, van alle rangen en standen en al die handen hebben een doel, plukken en daarvan genieten. De een is een prater en de ander zoekt rust. En tijdens de koffie en de lunch leer je die mensen pas goed kennen, daar komen de verhalen los.


Betraand nemen appels afscheid van hun boom

Het is een genoegen om deel uit te maken van die mooie groep vrijwilligers, ik hou van de verschillen in mensen en van de bijzondere verhalen die iedereen in zich heeft. Iedereen accepteert elkaar daar, gewoon zoals diegene is en er is geen sprake van onderlinge concurrentie voor wat betreft uiterlijk, rang of stand. Iedereen is mens ongeacht afkomst, kleur of geur.

Appels en peren kun je nier vergelijken, mensen ook niet.


Blozende toffe peren

Wellicht is dat ook de magie die in de film Chocolat verborgen zit. Het is een verhaal over een vreemdeling die in een gemeenschap komt wonen en in eerste instantie helemaal niet geaccepteerd wordt. Een enkeling handelt tegen de stroom in en ontdekt het mooie in de vreemdeling, in de mens. Het kost tijd, maar door de tijd heen leert men elkaar kennen en dat heeft in het verhaal, ook met samen eten en drinken te maken.

Eigenlijk een wijze les, een les die je dagelijks in de praktijk kunt brengen en het leven op zich rijker en kleuriger maakt.


Pompoenen het is herfst

De titel deze week zegt eigenlijk al genoeg, het synoniem voor het woord voldoening is, tevredenheid, genoegen, schik, voldaanheid, vergenoegdheid, betaling, beloning. Volgens mij is dat wat je uit het leven moet halen in dat ene woord te vatten.

Aan het plukken van peren- en appelen komt ook weer een eind, maar aan alles komt een eind. Er is slechts een ding dat je altijd voldoening zal geven en dat is een ervaring die je leven mooier maakt. Het gouden randje om het zijn. Het is de ervaring van dienstbaarheid, het gevoel dat je iemand kunt helpen door hem of haar te laten delen in jouw ervaring, kennis, tijd, energie, rijkdom, geluk of simpelweg aandacht.


Bij de Buytenhof is alles biologisch

Dienstbaar zijn naar anderen is dienstbaar zijn naar jezelf. Alles staat met elkaar in verbinding. Door een ander te helpen, op welke manier ook, help je uiteindelijk jezelf. Helpen voelt goed, een cadeau geven is nog altijd mooier dan een cadeau ontvangen en vergeet nooit:


Voldoening heeft geen prijskaartje en is dus voor iedereen bereikbaar.


Wat doen jouw helpende handen?


Doordenker:


De natuur heeft geen mening.


 Een appeltje voor de dorst zo uit de boom

In het Spotlight:

Het festivalseizoen loopt een beetje op z’n eind, maar er is nog van alles te beleven.
  
Pow! Wow! festival Rotterdam 2019 (klik)

Ik schreef er al eerder over, dit jaar vindt het Pow! Wow! festival plaats in de multiculturele Afrikaanderwijk en tijdens het festival kun je een aantal bekende kunstenaars (klik) aan het werk zien.
Inmiddels is de route (klik) bekend gemaakt en als je net als ik niet in de gelegenheid bent om naar het festival te gaan, dan is het leuk te weten dat de kunstenaars nu al aan de slag zijn gegaan en natuurlijk zijn de kunstwerken ook na het festival nog te zien.

Open Monumentendag (klik)

Bijzondere plekken in Nederland kun je ontdekken tijden de Open Monumentendag op 14 en 15 september 2019. Het thema van dit jaar is Plekken van Plezier. De amusementswaarde van monumenten staat dit jaar centraal. Op de site kun je zoeken op plaatsnaam en dus is er altijd wel een monumentaal pand in de buurt te vinden. 




Samen gezellig napraten over je vakantie onder het genot van heerlijk eten en drinken? Dan ben je op 13 t/m 15 september 2019 bij het Rrrollend Food Festival aan het juiste adres. Relaxte jazzbandjes zorgen overdag voor de perfecte sfeer en ‘s avonds draaien Dj’s de sterren van de hemel. Waar? In het museumpark in Rotterdam.
Een feest voor jong en oud, want terwijl jullie lekker genieten, vermaken de kinderen zich ook in de ballenbak, worden prachtig geschminkt of zweven rondjes in de zweefmolen.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden mag ook.

19 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven!

    Ik heb de film een paar jaar geleden gezien. Ik vond het een mooie film, dat weet ik nog wel. Ik zal hem ook weer eens terug moeten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat is een mooie plek, wij dronken er laatst thee. Wat leuk dat jij daar vrijwilligster bent...en inderdaad...iemand helpen is gewoon heel fijn! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, appels en peren kun je niet vergelijken. Wat leuk dat je plukt!
    Ik heb net vanmiddag op de bank de opgenomen film Chocolat liggen kijken! Wat is het toch een heerlijke film, ik heb hem ook al diverse malen gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi verhaal schreef je. Over het plukken en de schoonheid van het verschil tussen mensen, over acceptatie. Inclusiviteit zoals het nu modern heet. Ik heb de DVD "Chocolat" zelf, al meerdere keren bekeken, zo mooi. Ik dacht dat ik al haar boeken kende. Maar nu ik het zo lees denk ik het toch niet. Ik krijg nu ook een brede grijs op mijn gezicht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Chocolat, heerlijk boek en film. Deel 2 de rode schoenen staat in de boekenkast, 3 en 4 kende ik het bestaan niet van, gaan dus op het lijstje. Mijn helpende handen zijn actief bij de bibliotheek aan huis. Ik heb 3 bejaarde klanten die zelf niet meer naar de bibliotheek kunnen. In overleg zoek en bezorg ik de boeken. Erg leuk om te doen. Komend weekend OMD, nu al zin in. Dit keer blijven we weer eens in Alkmaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nazomeren ja dat wil ik ook graag, indian summer please! Mijn jongste is eind september jarig en toen hij geboren werd was het 30 graden. Nou zo warm hoeft ook weer niet maar we willen altijd wel graag buiten met zijn verjaardag. Tevens geniet ik enorm van de seizoenen, ik ben een echte ruiker en roep altijd ik ruik de herfst of ik ruik de winter. Met name de herfst vanwege de kleuren zo mooi. Ook zo leuk dat je schrijft over de boeken van Joanne Harris, ik heb ook verlekkerd naar de boeken bij de bruna staan kijken. Maar gut ik ga ze wel bij de bieb lenen mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat lijkt me dat leuk, dat peren plukken. Zaten er veel wespen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie nadenkers en heerlijke dat geheel bijpassende liedje! Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om zo met z’n allen bezig te zijn. Ja de pluk is nu in volle gang, gisteren met het fietsen zagen we overal in de boomgaarden de gigantische kisten al klaarstaan voor vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi om te zien en te lezen hoe je de film Chocolat en zorgboerderij Buytenhof met elkaar verweven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooi verhaal met mooie foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Chocolat, een heerlijke film en de titels van de andere boeken zijn genoteerd, dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. fijn dat je geniet van het samen peren plukken
    een mens heeft geen grootse dingen nodig om zich gelukkig te voelen
    chocolat, ja, dat hebben we wel nodig hé haha
    de film heb ik eens gezien, een hele tijd geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ahhhh chocolat hebben we ademloos zitten kijken elly, dat was mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie blogpost schreef je. Prachtige foto's, bravo voor dat vrijwilligerswerk waarvan je zo kan genieten en ons door je foto's laat mee genieten. Juliette Binoche is een van onze favoriete actrices. We zagen haar voor het eerst in "the unbearable lightness of being". Ook een aanrader. Dankjewel voor de tips ivm de boeken. Ga ik noteren. Zeker weten dat ik die graag zal lezen. Ik ben fan van de film Chocolat. Kan al niet meer tellen hoe vaak ik die film zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Elly,

    jaaa... Chocolat. Wij hebben er ook naar gekeken.
    Wat een prachtfilm (derde keer!) en ik vind Binoche ook al zo mooi...
    Ik heb jaren geleden alles van Joanne Harris gelezen. Allemaal vergeten!

    Die quote van Gandhi vind ik waardevol: “The best way to find yourself is to lose yourself in the service of others”
    Ik had het er van de week nog over: iets onbaatzuchtig voor een ander doen maakt je gelukkig!

    Prettig weekend!
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi bericht weer. Genieten in de oogstmaanden van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen