zondag 15 september 2019

336 Prikkels






Wat doe je als je tijdgebrek hebt in het weekend? Juist, vooruitdenken en al vroeg in de week werken aan een zondagse blog. Er is genoeg inspiratie, daar ontbreekt het niet aan en foto’s heb ik ook voldoende, dat is het probleem niet. Maar het kost tijd om er een mooi geheel van te maken, om woord en beeld aan elkaar te koppelen.


Lage Bergse Bos bomen geveld


Ik heb het van A naar B wandelen ontdekt. Daarmee bedoel ik dat ik met het openbaar vervoer ergens naar toe ga, naar punt A en vandaaruit mijn wandeling plan naar punt B. Een route plannen kan thuis al via de site van het wandelnet (klik) want wandelen via de wandelknooppunten maakt wandelen van A naar B heel eenvoudig. Deze week nam ik de Metro vanuit Spijkenisse, met een overstap naar Rodenrijs en vandaaruit liep ik door de polder naar het Lage Bergse Bos en langs Hoge Bergse Bos naar metrostation Hesseplaats, Rotterdam.

Het was een aardige tippel. Maar helaas werden er in het Lage Bergse Bos behoorlijk wat bomen omgezaagd en was daar van rust bijna geen sprake.


Kleurige herfst stillevens


Toen ik door het stuk liep dat nog behoorlijk dicht begroeid was zag ik in de verte een dame aankomen. Even dacht ik gezien haar lengte en uiterlijk, aan Edith Piaf. Het was een oudere vrouw, maar ze liep nog kwiek en was kleurig gekleed. Vlak naast haar liep een jachthond, los, maar hij bleef heel dicht naast haar lopen. We liepen elkaar tegemoet en ik had net wat foto’s staan maken.


Kunst onderweg


Van dichtbij zag ik dat ze aardig op leeftijd was en een echte dame. “Maakt u mooie foto’s?”, vroeg ze mij en we maakten een praatje. Ze wees naar de hond en zei: “Het is zo’n angsthaas, hij hoorde daar schieten en dan wil hij niet verder. We maken elke dag een lange wandeling” en toen zomaar even tussen door, “Ik ben al negentig, maar we lopen elke dag een uur. Maar vandaag niet, het is een echte angsthaas”. We bleven een tijdje praten en voor ze verder liep gaf ze mij een goede raad: “Altijd blijven bewegen, dat is heel belangrijk hoor.”

Ze wandelde verder met haar hond aan haar zij en met een glimlach keek nog even achterom. Geweldig, wat een energieke, opgewekte negentigjarige.


Polderlandschap


Mijn wandeling duurde langer dan een uur die dag en mijn zintuigen stonden op scherp. De herfstgeur streelde mijn neus, terwijl ik ogen en oren te kort had. Wat is Nederland toch mooi, het polderland ging over in bos en langs de oevers van de Rotte liep ik de stad Rotterdam tegemoet. 

Wat een luxe om zo de week te beginnen.


Langs de Rotte naar de stad


Toen ik de volgende ochtend om halfnegen de boomgaard in liep moest ik aan de negentigjarige “Bosfee” denken en aan haar tip: “Blijf altijd bewegen”. 

Mij ontbreekt het aan zitvlees dus dat komt wel goed.


Er zit leven in de boomgaard


Het plukken van peren (en appels) is wekelijks een gezellig weerzien, ik pluk op dinsdag steeds met dezelfde mensen van verschillende pluimage en tussendoor maken we ook mooie foto’s. De een voor een dagboek, de ander zomaar en ik voor mijn wekelijkse blog. 

Deze week was het thema “Wat leeft er tussen de peren” en dat leverde mooie plaatjes op. 

Ik weet niet hoeveel er per dag geplukt wordt, maar het zijn echt honderden kilo’s. In een kist gaat al zo’n 370 kilo peren en achter de tractor hangen vijf kisten, die halverwege de dag vol zijn en dat in drie rijen bomen tegelijk. Op dinsdag zijn we met ruim twintig plukkers.
Heerlijk verstand op nul, haren in de wind, lekker plukken en puur genieten.


Prachtige herfstkleuren


Ook tijdens zo’n dagje boomgaard ervaar ik de prikkels, alle zintuigen staan op scherp en activeren de hersencellen. Geen wonder dat ik na zo’n dag plukken moe ben, maar wel energiek moe en volkomen in balans. De natuur in al haar tinten groen doen een mens goed.


Toffe peer zoekt hechte vriendschap


Ik maakte deze week ook een stadswandeling door de Afrikaanderwijk in Rotterdam, langs de kunstenaars die al aan het werk waren voor het Pow Wow-festival. Maar daar laat ik jullie graag volgende week meer van horen en zien.

Nog even als laatste dit. Uit onderzoek bleek deze week dat het slecht gesteld is met kennis van vogels. Aan mensen op straat werden foto’s getoond van veel voorkomende vogels en het gros wist niet eens wat de mus of de merel was. Hoe kan dat en waar is het mis gegaan denk ik dan. Of ben ik daarin de enige?


Een lang verhaal kort deze keer, tijdgebrek zoals ik al schreef, maar volgende week ben ik er weer hoor.

Geniet nog even van de Indian Summer (klik)


Doordenker:

Wandelen is even alles laten lopen.


Veldbloemen


In het Spotlight:


De hele maand september staat in het teken van de Rotterdamse Parken en er worden verschillende wandelingen georganiseerd. Een leuke manier van ontdekken samen met een gids.


De jaarlijkse Herfstfair wordt dit jaar op 21 en 22 september 2019 in de Tuinen van Trompenburg georganiseerd. Ook daar staan verschillende wandelingen op de agenda, raadplee de site en reserveer.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey


Ik waardeer het als je een reactie achterlaat en delen met je vrienden mag ook.

12 opmerkingen:

  1. Ik weet ook beslist onvoldoende van vogels al herken ik een mus en een merel natuurlijk nog wel. Ik heb laatst ook een cursus gedaan. Maar ik weet wel waar het mis is gegaan. Namelijk op de basisscholen, waar amper tijd was voor biologie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie ontmoeting en mooie overdenkingen door en in het groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wandelen is heerlijk! Mijn wandelingen zijn niet zo lang als die van jou, maar ik geniet evengoed! Mooi is Nederland. En wat een leuke ontmoeting met deze wijze dame!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappige quote! En wijze woorden ontving jij...zo is het en het gebrek aan zitvlees herken ik ook ;) Je maakte een mooie wandeling...fijn hé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je veel beweegt, dat is norm nu. Leuke ontmoeting met die wandelende dame, dat zijn vaak onverwacht leuke gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalige foto's! Die van de toffe peer helemaal leuk! :-)
    De honden heb ik al en bewegen doe ik meer dan voldoende. Nu de 90 nog halen! Maar dat mag nog even duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken wel vogels, maar lang niet allemaal. Toch merk ik altijd wel dat ik er meer herken dan mijn man. Soms vraagt hij ook wel wat voor vogeltje (of plantje) we zien.

    Leuk hè als mensen op die leeftijd nog zo vief zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd hoopgevend wanneer je kwieke mensen tegenkomt. Mooi blog bericht, ik geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Willy schreef,
    Ik wandel ook graag en vind Nederland ook heel mooi. Fijn om zo in blogland mee te kunnen wandelen en mooie plekjes van Nederland te zien. Leuke ontmoeting had je met de 90 jarige dame. Haar biologische leeftijd was dus wel veel lager

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed hè, zo'n vrouw van negentig die nog dagelijks een uur wandelt. Dat neem ik graag als voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elly,

    wat een gaaf idee: gewoon van A naar B en dus niet meer terug naar A.
    Dat voelt natuurlijk heel anders...
    Ga ik ook eens doen.

    En dit was wel een hele mooie wandeling. De foto's zijn ook schitterend...
    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen