zondag 24 november 2019

345 Schitterend







Het is zondagochtend, het is nog fris in huis en buiten schemert het nog. Het is nog even november, de linden in mijn laan dragen al hun feestmaand-lichtjes. Gelukkig brengt dat nog wat verlichting, leuke woordspeling. Ik heb echt een hekel aan die donkere ochtenden, maar niet aan die donkere dagen voor kerst.

Die lange donkere avonden vind ik heerlijk, maar die ochtenden… pfff

Ik zet de wasmachine en de radio aan en de koffie klaar. En ga er eens lekker voor zitten en daarna beginnen de letters, woorden te vormen op mijn scherm. De zon komt door, de dag lacht mij tegemoet. 


Amsterdam


Terwijl ik schrijf neurie ik een mooi nummer mee, totdat de tekst binnenkomt.

Luister en zing even mee: Black and White (1971) 

The ink is black, the page is white
Together we learn to read and write
A child is black, a child is white
The whole world looks upon the sight
A beautiful sight
And now a child can understand
This is the law of all the land
Alle the land
The world is black, the world is white
It turns by day and then by night
It turns by night
And now at last we plainly see
The alphabet of liberty
Liberty
The world is black, the world is white
It turns by day and than by night
A child is black, a child is white
Together they grow to see the light
To see the light
Yeah yeah yeah!
Everybody! See the light
This is the message to all you people
Listen now
I’m shoutin’out! See the light!
Peace and love!
Yeah yeah
All in de wide world!
Live in peace!
Let’s live in peace!


Prachtige tekst en mooie woorden. Wie houdt daar niet van. En wie droomt er niet van Love and Peace. 

Maar in werkelijkheid schreeuwt men, gelukkig nog steeds een minderheid, heel veel lelijks de ruimte in.


Prachtige portretten, juwelen schilderen is een kunst


Deze week laat ik jullie meegenieten met mijn bezoek aan Amsterdam. Daar bezocht ik een prachtige tentoonstelling in de Hermitage: Juwelen! (klik)  Ik zag daar schitterende juwelen, portretten, japonnen en kostuums die twee eeuwen lang gedragen zijn door de high society aan het Russische hof in St. Petersburg. Prachtige stukken van Cartier, Tiffany en natuurlijk van hofleverancier FabergĂ©.

Hoewel ik de juwelen slecht op de foto kreeg, heb ik toch nog wat mooie plaatjes kunnen maken.


Een brede verzameling Russische kunstschatten


Als jonge vrouw las ik het verhaal over de mysterieuze Anastasia (klik) Later zag ik films en documentaires over de Romanov-dynastie die eindigde in een modderige valkuil. Die geschiedenis blijft mij fascineren en met dat hele mysterieuze verhaal in mijn achterhoofd bekeek ik de tentoonstelling. Het was alsof ik de geschiedenis in stapte en eindelijk op bezoek ging aan het Russische hof.

Thuis ontdekte ik dat er op Netflix een prachtige serie te zien is over het Russische hof en dus besloot ik toch maar weer een maandje Netflix te doen.


Wie deze schoentjes past, loopt daar niet gemakkelijk op


Zo rolde ik dus via de juwelen in de Hermitage verder de Russische geschiedenis in. De serie The Last Tsars (klik) is een film en documentaire ineen. Prachtige beelden met als ondersteuning de geschiedkundige feiten. De heftige rol die Grigori Raspoetin (klik) heeft gespeeld aan het Russische hof omdat de troonopvolger hemofilie had, deed mij ook aan de Greet Hofmans-affaire (klik) denken in onze eigen geschiedenis.


Naaldkunst gedragen door het Russische hof


Wat was die Raspoetin een leugenaar en een viezerik, eigenlijk kennen we die ook in onze huidige geschiedenis nog. Maar wat Raspoetin betreft, ik denk ook dat er nog heel veel nazaten van hem moeten rondlopen daar in Rusland en wellicht ver daarbuiten. 

Mmm… Raspoetin… Poetin???

Eerlijk gezegd ben ik ook anders gaan luisteren naar het nummer Rasputin (klik) van Boney M.


Borduursels van gouddraad


Maar hoe dan ook, inmiddels kan ik stellen dat de serie The Last Tsars een schitterende aanvulling was op de tentoonstelling Juwelen! in de Hermitage. En er zijn nog meer mooie aanvullingen te beleven. Wat dacht je van de musical Anastasia in het Circustheater in Scheveningen of een reisje naar Sint Petersburg? 

Kortweg, van het een komt het andere en daarin hoor ik geen druppel twijfel.


Pracht en praal


De afgelopen week won Martine Bijl postuum de NS-literatuur publieksprijs voor haar boek Rinkeldekink (klik) en terecht het is echt een boek dat je niet mag missen. Het boek komt binnen, raakt je en als vanzelf verschijnen de tranen. Het blijft na de laatste bladzijde nog lang nagalmen in het hoofd.

Als je het nog niet hebt gelezen dan zou ik direct naar de winkel rennen om het te kopen.

In Rinkeldekink schrijft Martine Bijl over de hersenbloeding die zij in 2015 kreeg en over haar depressie. Haar taalvermogen bleef gelukkig onaangetast waardoor ze in staat was te schrijven over haar langdurige herstel, de therapeuten, welzijnstaal, de valklas en de ergotherapie, over angsten en wanen, over hoe het voelt als iemand anders in je brein is gekropen en de boel overneemt. Ze beschrijft het eerlijk, met wrange humor, zonder opsmuk in prachtige woorden en daardoor is het indrukwekkend.

Als ik aan Martine Bijl denk dan hoor ik haar eigenzinnige stem, zelfs toen ik de zinnen in het boek las. Even een mooie zin uit het boek Kinkeldekink, uit het hoofdstuk De Deftige Dame: Ze draagt haar taal als een manteltje om haar heen. Prachtig omschreven toch!


Zwaar werk, poseren


Maar ik denk ook aan haar andere talenten, waar ze altijd onzeker over bleef, maar die niet mogen worden vergeten. En dan bedoel ik niet haar laatste schittering op tv in Heel Holland Bakt. Ik zag in de jaren ’80 haar vier theatershows en haar liedjes en typetjes waren geweldig. Even een kleine selectie uit Martine’s oeuvre.

Ken jij deze nog?

Vissen met Kees (klik) uit een van haar theatershows.


Laten we het zuiden en het noorden vooral niet vergeten: Limburgs klaaglied (klik) 

En met de winter voor de deur mogen we ook de boeren niet vergeten: Hoe zou ’t met Rosa zijn? (1978) (klik) 

Martine Bijl was een prachtig mens, een schatkist aan talenten verenigd in een persoon.


Let op, het zit in een klein hoekje


Ik ga deze keer met iets heel saais eindigen, want vandaag is het: Nationale Check je Wachtwoorden Dag (klik) 

Maar hoe saai dat ook klinkt en is, het is wel belangrijk. Want schurken bestonden niet alleen in de geschiedenis. De waarheid is hard, ze bestaan nog steeds. Schurken zitten overal verstopt en laten zich niet graag zien, zeker niet op het digitale netwerk.

En knoop dit in je oren, al zit het gevaar verstopt in een klein hoekje, weet dat een gewaarschuwd mens nog altijd voor twee telt.


Doordenker:

We zijn op de wereld om te schitteren als een ster.


Aan de Amsterdamse grachten


In het Spotlight:

Wat ik de komende week ga zien, lezen en bezoeken.



De film The Goldfinch staat al een tijdje in mijn agenda. Het boek geschreven door Donna Tart ken je wellicht, Het Puttertje heeft namelijk heel lang in de boeken top 10 gestaan. Het verhaal: Het leven van de 13- jarige New Yorker Theo Decker wordt volledig op zijn kop gezet wanneer zijn moeder wordt gedood bij een terroristische aanslag op het Metropolian Museum of Art. Compleet in de war door deze tragische gebeurtenis steelt hij een kostbaar kunststuk, dat bekend staat als The Goldfinch/ Het Puttertje (klik)De film volgt zijn leven na deze gebeurtenis en het verlies van zijn moeder.



Al een tijdje heb ik dit e-book in huis en de komende week ga ik er eens voor zitten.
Wat doe je als je erachter komt dat je huis vol zit met schuilplaatsen uit de oorlog? Roxane van Iperen schreef een aangrijpend boek over de Gooise villa ’t Hooge Nest dat in de oorlog bewoond wordt door twee moedige Joodse zussen, die vanuit huis het kloppend hart zijn van een netwerk van verzet en onderduik.
In Achter de Dijken ontrafelde Leo Blokhuis (klik) het verhaal over de Gooise villa en dat is een mooie aanvulling op het boek dat klaarligt.



Ik ben ook al een tijdje van plan om naar Delft te gaan en tot op heden kwam er niets van. Pieter ga ik de komende week bezoeken.
Samen met Johannes Vermeer wordt Pieter de Hooch, internationaal beschouwd als de belangrijkste Delftse meester van de Gouden Eeuw. In museum de Prinsenhof is de allereerste overzichtstentoonstelling in Nederland te zien van de 17de-eeuwse schilder Pieter de Hooch. Zijn mooie binnenplaatsen en interieurs zijn te zien in de stad waar ze bijna 400 jaar geleden zijn geschilderd






Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

16 opmerkingen:

  1. Net als jij al heel lang, was een klein meisje, een fascinatie voor het verhaal van Anastasia. Ga komende maand naar de Hermitage, was naar vorige tentoonstelling van de tsarenfamilie, en zag de musical o zo mooi, en wil er nog 1 keer heen.

    Wat je quote van de week betreft ben ik het minder eens, er zijn nog maar weinig mensen die schitteren als een ster, die een licht zijn voor een ander. We zijn zo met ons zelf bezig.

    Deel je geluk vind ik een mooie. Daar ben ik op mijn manier mee bezig. Niets bijzonders maar vind wel dat ieder dat zou moeten doen, vind je niet?
    lieve groetjes van Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige beelden, maar ook fraaie woorden van je deze week. Vond net online een vrouw die zelf als een ster schittert, omdat ze anderen weer kracht en waardigheid geeft. Annemiek van de Mijmeringen.
    Dat spreekt mij heel erg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat leuk, ik was vandaag in de Hermitage en heb er zo van genoten, mede door de verhalen van Akkerman aan mijn oor. Het was heel druk dus veel foto's heb ik niet gemaakt.
    Rinkeldekink in een adem uitgelezen en bij ieder die het wil horen aanbevolen.
    Wat betreft het sombere licht in de ochtend ga ik helemaal met je mee, gedoucht en met een ontbijtje en de krant op tafel is weer prima hoor!
    Een feest om eind van deze dag even bij je te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie foto’s, allemaal in de Hermitage genomen neem ik aan? Wat een prachtige tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh El, je weet niet wat je me een plezier hebt gedaan met Black & White. Ik was twintig en met drie vriendinnen in London. De eerste keer in London. Ik was jarig en kreeg dit plaatje van die vriendinnen. We zongen het de hele vakantie lang. Ik heb het nog steeds, ik ken het uit mijn hoofd en ik luister met tranen in mijn ogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de tip over de netlixfilm. Die ga ik kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen, dank voor je mail. Ik vergat nog te zeggen dat ik Black and White destijds heb grijs gedraaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De tekst van het lied is mooi!
    Die tentoonstelling lijkt me ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Achhhh Martine Bill...ik kende haar persoonlijk...ze kwam bij ons in de winkel....jaren iedere keer een bloemetje kopen ze was gek op zonnebloemen...samen met haar man Berend.....ik wil het boek nog eens lezen...maar ga zelf door een hele moeilijk tijd nu ...dus denk niet dat ik het nu aan kan ...fijne week liefs Ria đź’•đź’•đź’•

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja die Hermitage tentoonstelling is mooi he. Ik houd er wel van die mooie jurken en sieraden van dichtbij te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi blogje weer Elly. Ik kom tegenwoordig echt tijd tekort en maak niet altijd de juiste keuzes om te genieten.ik keek even naar de link over de Romanovs. Wat een prachtige beelden achitterend pssend bij al die mooie sieraden.
    Aan gewoon lezen kom ik ook veel te weinig toe. Vroeger las ik veel meer. Nu boeien me andere dingen. Misschien toch maar weer eens een boek lezen. Komt ook omdat ik eigenlijk het makkelijkst op tablet lees ivm die slechte ogen. En op tablet heb ik nog heel wat dat me ook boeit en dat zijn niet de laatste literaire werken. Bedankt voor al het moois dt je hier deelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi blog, heel erg inspirerend voor mij. Het begon al met het liedje. black en white, fijn dat jij het "weer in mijn hoofd gebracht" hebt, vond het vroeger zooo mooi, en nu nog :) ..... en daarna van je museum bezoek, dat ga ik ook doen,was ht al van plan, maar nu ga ik het toch zeker doen... en de Netflix serie etc. de boeken... je hebt me "aan het werk gezet"..:) Ik was even niet in blogland aanwezig door omstandigheden, maar ga al je postjes over Cicilie nog eens op mijn gemak lezen, wat dat is ook nog eens een reiswens van ons...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie, rijk geborduurde stoffen zie ik hier voorbij komen. Ook waaiers vind ik altijd schitterend.
    Mooie blog weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je weer een prachtig blog geschreven. Ik kan er echt van genieten. De tentoonstelling lijkt me prachtig, misschien ga ik nog heen. Martine Bijl: wat schreef ze een prachtig boek hè. Ik kreeg regelmatig tranen in mijn ogen, zo vreselijk wat ze meemaakte. Ik heb hier nog een boek van haar over poppen die ze van klei maakte, ook een talent van haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige songtekst, blijft vandaag in mijn hoofd hangen, schitterende foto's elly

    BeantwoordenVerwijderen