zondag 8 december 2019

347 Niettemin







De donkere ochtend, het grijs dat plaats maakt voor de zon en de lange schaduwen die daardoor ontstaan, veranderen mijn omgeving. Van donker naar licht, ik kan daarvan genieten. Misschien is het zelfs een vorm van meditatie, als ik er verder over nadenk, wordt het bijna filosofisch.

Het zijn de schaduwen die diepte geven aan het leven.

Er zat weinig beweging in de afgelopen week, onverwachtse wendingen veranderen soms je plannen. Je kunt daarin blijven hangen, er een punt van maken, maar zo zit ik niet in elkaar en dat zouden meer mensen moeten doen. Gewoon vanuit je gevoel handelen, niet zeuren en zeiken, maar gewoon doen.

Het komt zoals het komt en zo gaat het ook altijd bij mij met schrijven.

Die bovenkamer van mij borrelt en bruist altijd van de ideeën. Niet dat ik er altijd iets mee doe, maar het komt mij wel heel vaak goed van pas. Een creatief brein is een waardevol bezit en eigenlijk onmisbaar voor de mens. Terwijl ik schrijf denk ik daar ook weer verder over na en even googelen leidt dan ook tot de geboorte van dit verhaal.

Het is als een optelsommetje, wat cijfers samen geven een uitkomst en bingo…


Kunsthal


Laatst zag ik in de Kunsthal het werk van de Franse modeontwerper Theirry Mugler (klik) en verbaasde mij over de enorme creativiteit die eraf spatte. Hij ontwierp o.a. voor Cirque du Soleil, maar ook sterren als o.a. Diana Ross, Liza Minnelli, David Bowie en Beyonce droegen zijn creaties. Je kunt hem zelf geen schoonheid noemen, maar zijn creaties daarentegen zijn opzienbarend. De tentoonstelling is ook prachtig opgesteld en uitgelicht en dat komt alles ten goede.

Theirry Mugler werd in Straatburg geboren en zijn passie bracht hem ertoe zich meer te concentreren op tekenen op school.


Rode creaties


Tekenen op school, juist daar begint het ontwikkelen van het creatief brein. Ik vond daar een duidelijk filmpjes over met een heldere uitleg. Kunst op school?! (klik) en Kunsteducatie is broodnodig (klik) voor het kinderbrein. Als je beide filmpjes hebt gekeken, dan kun je het niet meer ontkennen. Maar het is ook onmogelijk om te zeggen dat je niet van kunst houdt.

Een creatief brein verrijkt je leven, een leven lang, dat is wetenschappelijk aangetoond.


Glitter en glamour


Niettemin is en blijft kunst een ondergeschoven kindje, maar waarom?

Er zijn zoveel fantastische belevenissen vanuit kunst ontsproten. Wellicht beseffen nog steeds veel te weinig hoe belangrijk kunst in ons dagelijks leven is. Sta je er weleens bij stil dat o.a. de muziek die we horen, het boek dat we lezen, de film die we zien, het huis waarin we wonen, de bank waarop we zitten en de kleding die we dragen, voortkomen uit een creatief brein? Kunst is horen en zien, niet zwart wit, maar kleurig en ieder ziet en hoort op zijn of haar manier. 

Kunst verbindt en maakt de tongen los. Kunst is pure emotie.


Film-creaties


Maar wist je dat ook meditatie je creativiteit verhoogt.

Het effect van een korte meditatie werd onderzocht (klik) bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat onderzoek is gedaan bij studenten die werden verdeeld in drie groepen, een groep mindful-meditatie, een groep “nep”-meditatie en een groep die direct begon aan de brainstorm. Bij mindful-meditatie is het belang te focussen op het huidige moment, de focus op het hier en nu, de oefening duurde 10 tot 12 minuten. De mindful-meditatiegroep kwam uiteindelijk met meer ideeën in de brainstorm naar voren dan de twee andere groepen. Mooie conclusie toch.

Niet zo gek dat staren naar de horizon en luisteren naar de branding van de zee, mij altijd veel inspiratie geeft. Een stiltewandeling door de natuur levert vaak meer dan ontspanning, want in de stilte van het denken hoor je de antwoorden.

Natuurlijk googelde ik weer en vond winterse beelden en 4 minuten meditatie (klik) , dus tijd om er even te voor gaan zitten. Doe je mee?


Draagbaar???


Ik zag de film Mi Vida (trailer) een mooie film voor babyboomers en een mooi staaltje levenskunst. Want ook een fijn leven creëren is een kunst en daarvoor heb je toch voor een groot deel zelf de touwtjes in handen. De boodschap: Beeldvorming en wat anderen vinden, laat dat los en maak je droom waar. Je bent nooit te oud voor verandering, dus waarop en waarvoor wachten?

Ik hou het dit keer kort, ik moet de deur uit om mijn creatief brein te voeden en dat kan niet wachten. 

Maar nog één vraag: Hoe ziet het voedingspatroon van jullie brein er eigenlijk uit?


Doordenker:

Geen richting hebben brengt je precies waar je moet zijn.


Moet je horen, luister eens...


In het Spotlight:


Op zoek naar een leuk uitje voor de komende feestdagen. Geen punt, er zijn genoeg veelbelovende kerstkrakers.



Jaarlijks vanaf half december is er bij Theater Rotterdam een Familievoorstelling te zien. Inmiddels is dat al een lange feestdagen-traditie. En ik ben een echte fan van de regie van Pieter Kramer, die ook dit jaar Repelsteeltje regisseert. Het zijn verrassende voorstellingen, doorspekt met humor voor jong en oud. Grappen en grollen waar je nooit genoeg van krijgt.
Dit jaar Repelsteeltje en de Blinde Princes (klik) De voorstelling is van 14 dec. t/m 5 jan. 2020 te zien in Rotterdam en daarna gaat de voorstelling het land in.



Rondom het decor van feeëriek Londen en met de kerstkiloknaller Last Christmas (klik)  Een heerlijke kerstfilm met muziek van George Michael, daar wil toch iedereen bij wegdromen.



De trailer ziet er in elk geval leuk en ontspannen uit en als je de eerste film niet hebt gezien, dan kun je die op 17 dec. 2019 op tv zien. Leuk om daarna Huisvrouwen deel 2 te gaan zien.



Ook een film waarvan ik denk dat het de moeite waard is om te gaan zien. Over familiebanden die in moeilijke tijden extra hard worden aangetrokken en waarvan je de touwtjes niet altijd zelf in handen hebt. Een film met een diepere boodschap, die past bij de kerstgedachten. Er zijn voor elkaar!



Ruim 130 schilderijen en tekeningen van beroemde meesters als Rembrandt, Rubens en Va Gogh verhuizen van 7 december 2019 t/m 29 maart 2020 naar de Kunsthal in het kader van “Boijmans bij de Buren”. In deze expo kun je kennis maken met de vrije en intieme kant van de grote meesters.

Ook de creaties van Theirry Mugler zijn nog tot 8 maart 2020 te zien in de Kunsthal.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

7 opmerkingen:

  1. Prachtig, je uiteenzetting over kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk weer genoten van je blog op de maandagochtend. Even het clipje gekeken van wham ohh wat hou ik van de sneeuw en alles wat erbij hoort.
    Maar iets anders zit opeens geobsedeerd naar je ondergrond te kijken, pfff denk ik dat zou ik toch als stof willen hebben....
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Elly...
    de Kunsthal...
    Laat ik daar nou nooit geweest zijn. Dat gaat 'm worden de eerstvolgende keer Rotterdam.

    En de film Mi Vida...
    Wat een heerlijke film. Ik vond 'm ontroerend en geweldig goed!
    Nogmaals: heerlijk!!

    De volgende gaat Last Christmas worden, al is het alleen al omdat Emma Thompson m geregisseerd heeft...

    Dagdag!
    Groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat creatieve stuk van je hersenen is zo belangrijk! Ik kan niet zeggen dat ik erg geinspireerd was door de tekenlessen op school vroeger helaas. Ik ga eens kijken naar die meditatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk om je gedachtenspinsels weer te lezen, ik houd er van!
    Jij bent wel een stuk actiever dan ik, maar dat kan/mag...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi jouw uitleg over kunst, dat doet me doordenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi mooi mooi....ook al ben ik mijn richting een beetje kwijt 💚🎄❤️ Liefs Ria

    BeantwoordenVerwijderen