zondag 22 december 2019

349 Zoet






De waterkoker maakt een borrelend geluid, het kookpunt is bijna bereikt. Ik pak een theezakje en dat vraagt aan mij: Wat is jouw grootste wens? Ik denk na en eigenlijk weet ik geen antwoord te bedenken. Je bent een verwent nest, zeg ik hardop tegen mijzelf, maar toch blijft de vraag knagen.


Verdienen is het nieuwe vieren

Terwijl de zoetgevooisde commercials de huiskamer in zweven en Nederland zich opmaakt voor die laatste feestelijke dagen van het jaar, krijg ik bij al die zoete schijnvertoningen toch steeds meer aversie tegen al dat commerciële gedoe. De grootgrutters geven miljoenen uit aan die commercials, tranentrekkende gezelligheid stralen ze uit, maar schijn bedriegt. Alles wordt ingezet om de klant te verleiden, pikken wat je pakken kan (klik) Het is eigenlijk een oud verhaal in een nieuw jasje, alles draait om winst maken.

Diezelfde grootgrutters openen hun deuren ook gewoon met kerst, om te verdienen, niet omdat ze met een warm gevoel aan de feestdagen van hun personeel denken. 

Met een kerstpakket maken zij dat laatste weer goed... toch?


Verrassende creaties van afval plastic 

Ik was deze week op bezoek in Eindhoven en dat werd een leuk cultureel uitje. Een oude Philipsfabriek op Strijp-R, dat vlakbij het bekende Strijp-S is gelegen, is sinds 2010 het imperium van sloophoutkunstenaar Piet Hein Eek (klik). Het is een supertoffe plek en buiten het feit dat de meubelmakerij nog steeds bestaat en te bezichtigen is, vind je hier ook zijn showroom, een prachtige designwinkel, een expositieruimte en zijn restaurant en er wordt momenteel ook gewerkt aan hotelaccommodatie.

Het restaurant is een heerlijke, lichte en relaxte plek met opvallende oude meubelstukken. Kortom een fijne plek om bij te kletsen en iets te eten en te drinken.


Gezien bij Piet Hein Eek - Kunst van afval

Tijdens het bijkletsen kwamen natuurlijk ook de feestdagen voorbij en mijn gevoel bleek niet alleen mijn gevoel te zijn. De slogan “niemand mag met kerst alleen zijn”, is bedacht door zakkenvullers, grootgrutters die zoveel mogelijk willen verdienen. Feit is dat er ook mensen zijn die liever alleen zijn met kerst, maar dat wordt vaak niet begrepen.

Mensen die eenzaam zijn mag je niet alleen laten zitten. Maar dat is een heel ander kerstverhaal. Want waarom zitten juist die eenzame mensen het hele jaar door wel alleen en waarom is daar alleen met kerst aandacht voor?


Kerstscherven

De meeste familieconflicten ontstaan tijdens de feestdagen, als ze er al niet waren. De dennenhoutenboog is gespannen en de verwachtingen piek-hoog. Verplichtingen worden vaak opgelegd en verwachtingen door anderen ingevuld en als dat niet volgens de kerstplanning verloopt en de tenen te lang zijn, gaan die ongemakkelijke kerstglitterschoenen knellen. Een pijnlijke kwestie. 

En met een te kort lontje kan er al snel helsvuurwerk ontstaan. De gigantische knal die dan volgt kan nog jarenlang gehoorschade geven en scherven kun je bijeenrapen en lijmen, maar het blijft een beschadiging.

Niemand is een heilig boontje, respecteer dat van elkaar, dus… Doeslief!


Heilige bonen koffie 

Dit jaar vertrek ik niet naar warme oorden met de feestdagen, ik schuif gezellig aan op eerste kerstdag bij familie en dat wordt ongetwijfeld een leuke dag. Maar de tweede kerstdag heb ik uitgeroepen tot “2de Snertdag”, een ordinair samenzijn met vrienden. Een foute kerstdag met een pan Erwtensoep, ordinaire Hollandse hapjes en spelletjes. 

Afzeggen mag en aanschuiven ook, niets moet en (bijna) alles mag, niet omdat het moet, maar omdat het mag.


Snert-kerstboom

Ik ben niet de enige die geen kerstbal geeft om de december-"feest"dagen, ik ben echt een lentekind. En gelukkig zat er al wat lente in mijn week, niet echt maar toch.

Deze week zag ik de film April, May, June (trailer) een prachtig verhaal over een bijzondere familie. Een moeder met drie dochters van verschillende vaders en een autistische zoon. Ieder persoon in de film is totaal anders en is belast met zijn eigen rugzakje. Een film met heel veel humor, maar ook met een intens diepe emotionele kant. Een film waarover je nog heel lang kunt napraten. Het verhaal is prachtig, de rollen schitterend neergezet en wie het aan het eind kan drooghouden is van Belgisch hardsteen.

Echt een film die je niet mag missen, het is een juweeltje, een film die in 2020 vast in de prijzen gaat vallen.


Winter-winstbejag

De langste dag ligt nog vers achter ons, de winter ziet er nog niet heel winters uit. De dagen gaan gelukkig alweer lengen en als ik daaraan denk, zie ik in gedachten de lammetjes al dartelen. De laptop staat naast de witte tulpen die ik gisteren kocht, de lente heb ik dit jaar al vóór kerst in huis gehaald.

Nog even en er ligt een fris nieuw jaar voor ons, als een wit vel papier dat nog moet worden gevuld met een verhaal. 

Die laatste week van het jaar gebruik ik de laatste jaren om iets van verwachtingen op papier te zetten voor het komende jaar. Hoewel ik al een van mijn wensen, een reis naar de Noordkaap en de Lofoten heb geboekt in de maand juni. 

Het zijn geen echte voornemens, maar wensen en dat werkt voor mij het best.


Alles veranderd- herinnering aan 18 december 2009

Maar ik heb ook een voornemen en dat is om na nummer 350 te stoppen met bloggen en ik weet echt wel dat voornemens niet altijd uitkomen. Maar het lijkt mij ook heerlijk om wat meer tijd vrij te maken voor andere nieuwe dingen.

Ineens denk ik aan wat het theezakje mij vroeg en ik weet het ineens, mijn grootste wens is: TIJD!

Tijd is een goede raadgever en van raadgevers kun je leren en daar ben je nooit te oud voor.


Doordenker:

Na elk einde volgt een nieuw begin.


Stationsplein Rotterdam

In het Spotlight:


Kerst in Rotterdam (klik) 

Kerst in Den Haag (klik) 





Geniet van de komende dagen en deel je geluk, want alleen door geluk te delen kan het zich vermenigvuldigen. 

Ik wens jullie een fijne kerst.

Liefs,

Elly Embregts
©Happy Earl Grey

13 opmerkingen:

  1. Ik zat te genieten van je blog, tot ik aan het eind kwam, nl. dat je wilt gaan stoppen. Zou ik erg jammer vinden, maar zoals je schrijft: niks moet, alles mag.
    De film lijkt me prachtig, maar ik wacht tot hij (ooit) op de tv komt, want naar de bioscoop gaan is niet mijn ding.
    Fijne kerstdagen en een goed 2020!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach ja, je wou het eigenlijk vorig jaar al, als ik het goed heb onthouden en nu dan toch het besluit genomen.
    Het is jammer, maar wanneer je meer tijd nodig hebt voor wat anders.........tja, je moet het ergens vandaan halen.
    Ik wens je in elk geval een mooie eerste en een super “ 2de Snertdag “ zo ook een gezond en beloftevol 2020.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet stoppen hoor ...altijd zo leuk je blog...je kunt toch wat gaan minderen ofzo....ik zei van de week nog waarom mag je met de kerst niet alleen zijn tis gewoon een woensdag en donderdag ....vrijdagen ik ook alleen,...hoe moeilijk ook ik moet toch door....dus hou ik me maar vast aan jou....aan elk einde komt een nieuw begin...maar vraag me wel af hoe dan ?......nou meis liefs geniet van alles ...❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer als je stopt, ik lees je altijd met veel plezier. Maar respecteer het ook hoor. Doen waar je je goed bij voelt, daar gaat het om. Bedankt voor alle mooie, informatieve en wijze blogs.Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat weer een mooie woorden en bespiegelingen. Het zou jammer zijn als je berichten stoppen.
    Ik bladerde terug op mijn eigen blog naar mijn wensen voor het nieuwe jaar (2019), om te kijken of ik op koers was gebleven. Ik hield er toch een licht gevoel van teleurstelling aan over, dat de wensen die ik had er eigenlijk nog steeds zijn. Misschien hebben ze nog een jaar langer nodig om te rijpen?
    Ik schreef toen - in januari - dat ik heel veel liet voor wat het was, dat ik er zelfs aan had gedacht om te stoppen met bloggen en jij reageerde toen dat je er ook aan had gedacht om te stoppen. Dus misschien was het afgelopen jaar voor jou het jaar waarin die wens moest rijpen en is het nu echt genoeg voor jou geweest.
    Kun je er nog 365 van maken? Dan kun je je berichten bundelen met bespiegelingen voor elke dag van het jaar.
    Jouw kerstdagen klinken als hele plezierige dagen. Hele fijne tijd gewenst. <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij Kerst denk ik inderdaad aan de verplichte familiebijeenkomsten van vroeger, niet altijd even gezellig. Dus dat doe ik mijn zoon niet aan, die komt 'derde kerstdag'.
    Jammer dat je gaat stoppen met bloggen. Maar als je grootste wens TIJD is, dan snap ik het heel goed. Je blogde elke week en dat dwingt. Ik heb me voorgenomen om te bloggen wanneer ik iets zinvols te zeggen heb. En anders blog ik niet. Dat deed ik al eerder met mijn schilderblog en doe ik nu met mijn recentere 'kletsblog'. Het moet vooral leuk blijven om te doen.
    Ik wens je fijne Kerstdagen en een prachtig 2020, Elly!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niets fout aan die tweede Kerstdag, als wij de kans krijgen doen we dat in huize F. al jaren. Op ons gemak aan de erwtensoep. Toen het kroost nog kwam met Kerst vroeg ik altijd of ze dat op één dag konden realiseren, zodat we niet twee dagen met feestelijkheden zaten opgezadeld. Nu zijn de rollen omgedraaid en worden wij uitgenodigd, is ook niks mis mee.
    Stoppen met bloggen, ik begrijp het wel. Elke week zo'n journaal schrijven lijkt me een flink verbond, op een goed moment gaan je lezers er ook op rekenen. Bloggen moet geen verplichting zijn. Ik las nog maar kort bij je, maar wel met plezier. Er kwamen regelmatig herkenbare berichten voorbij. Piet Heek is dat ook. Hingen die koekoeksklokjes er nog? Vond dat zo'n grappig uit de tijd wandje.
    Nog één blog te gaan. Ik wens je alle goeds en dank voor het leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sta zo helemaal achter je verhaal. Je kunt geen reclame zien of het gaat over eten, eten en eten. Wij doen er niet aan mee. We doen gewoon wat we altijd doen. Maar toch, als je boodschappen doet, word je haast aangestoken om ook van alles in te slaan.
    Ik heb weer genoten van je bericht en snap ook dat je erover denkt om te stoppen. Want het moet spontaan komen en geen moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geweldig die kunst van afval, heel creatief. Fijne kerstdagen Elly!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou inderdaad fijn zijn als je ook oog had voor eenzaamheid in februari of maart. Juist alleen rond Kerstmis maakt de onechtheid van je gevoelens voor eenzamen des te groter.
    Die Snertboom is heel leuk. Wens je veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt je bedenkingen over de feestdagen weer heel mooi samengevat, Elly, ik denk er eigenlijk ook zo over maar kan het niet zo goed onder woorden brengen als jij ...
    Spijtig dat je gaat stoppen met bloggen, maar ik begrijp het wel ...
    sinds vorig jaar ben ik niet meer zo actief op blogger en flickr, het is ook heel tijdrovend, je bent bezig met andere dingen en de dagen vliegen zo voorbij !
    Hoop dat je grootste wens 'tijd' in vervulling gaat !
    Fijne feestdagen en een wondermooi 2020 !
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik waardeer jouw blog enorm en zou het jammer vinden als je stopt. Jij kunt je gedachten die altijd ergens over gaan zo goed onder woorden brengen. Verder wil ik nog zeggen dat ik ook steeds meer moeite krijg met het overmatig consumptiegedrag van een deel van de wereldbevolking. Stuitend vind ik het af en toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zal je missen in blogland Elly, je scherpe teksten, je prachtige foto´s, goede doordenkers, het zat er allemaal in! Het belangrijkste is dat jij je hart volgt en als bloggen daar niet meer in past dan is dat zo. Op naar een nieuw jaar met hopelijk veel mooie momenten!

    BeantwoordenVerwijderen